ضرورت نوسازی بافت های فرسوده برای کاهش آسیب های احتمالی

بحث بافت های فرسوده و در معرض خطر، یکی از معضلات جدی زندگی شهری و روستایی امروز است. بافت هایی که در مقابل وقوع سوانح و حوادث طبیعی و غیرطبیعی، از مقاومت و استحکام لازم برخوردار نیستند و می توانند زندگی و سلامت ساکنان خود را با تهدید جدی مواجه کنند.

در کشور ما که از مناطق لرزه خیز جهان است و اکثر شهرها و روستاهای آن روی گسل واقع شده اند، آسیب های ناشی از بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی، به مراتب سنگین تر و خطرناک تر است.

از همین رو، وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی این بحث، موضوع نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده را در دستور کار خود قرار داده، تا آسیب ها و تلفات احتمالی را به حداقل ممکن کاهش دهد.

دکتر محمدسعید ایزدی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری، در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به برنامه ها این وزارتخانه برای ساماندهی بافت های فرسوده در کشور، گفت: محدوده بافت های فرسوده در گام اول توسط دولت شناسایی شد و تلاش کردیم تا برای آنها، طرح و برنامه تهیه کنیم. این حرکت بزرگی است که تاکنون محدوده بافت های فرسوده در بیش از 495 شهر شناسایی شده و برای 230 شهر، طرح تهیه شده است.

ایزدی افزود: در گام دوم و پس از تهیه طرح و به تصویب رساندن آن در مراجع ذیربط، با راه اندازی ستادهای استانی و شهرستانی، می کوشیم تا شبکه های همکاری بین دستگاه های دخیل را به وجود بیاوریم تا بخش های مختلف این برنامه را از طریق یک پلان مدیریتی با مشارکت آنها به مرحله اجرا بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: در طول سال گذشته با مشارکت شهرداری در 15 شهر پروژه های محرک مختلفی انجام شده است. همچنین با مصوبه هیات دولت توانستیم مجوز 300 هزار واحد اعطای تسهیلات برای ساکنان بافت های فرسوده بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اعطای تسهیلات از سوی دولت، بسته های تشویقی از سوی شهرداری ها، اجرای پروژه های محرک به کمک شهرداری ها در سطح محلات، پروژه های الگوسازی، داشتن طرح و برنامه و تشکیل شبکه های همکاری، شرایطی را فراهم کرده که فرآیند نوسازی و بهسازی این محدوده ها آغاز شود و حرکت هدفمندی را طی کند. با وجود آنکه تلاش های سال های گذشته، تلاش های ارزشمندی بود اما به دلیل هدفمند نبودن، سرعت نوسازی این مناطق چندان زیاد نبوده است. امیدواریم با هدفمندسازی برنامه ها و هماهنگی دستگاه های مختلف در طول این فرآیند، بتوانیم سرعت لازم را به این حرکت ببخشیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری یادآور شد: وسعت بافت های فرسوده در محدوده های شناسایی شده، رقمی بالغ بر 130 هزار هکتار را شامل می شود که مشتمل بر 76 هزار هکتار بافت های فرسوده میانی و تاریخی و 54 هزار هکتار سکونتگاه های غیررسمی هستند. این مساحت 130 هزار هکتاری، جمعیتی بالغ بر 18 میلیون نفر را در دل خود جا داده اند که در معرض خطرات بسیار زیادی قرار دارند.

وی با تاکید بر نقش دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در ساماندهی بافت های فرسوده، گفت: برای فراهم کردن چارچوب های نظری برخورد با این موضوع، تفاهم نامه ها و قراردادهایی با دانشگاه های مختلف و مراکز پژوهشی منعقد کردیم که رویکردهای مناسب را برای ما مشخص کنند. همچنین ما یک شورای استراتژیکی داریم که مرکب از اساتید و پژوهشگران برتر و نخبه کشور است که آنها استراتژی های مداخله را تدوین می کنند و ما آنها را عملیاتی می کنیم.   

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا