خودکفایی در یک محصول استراتژیک

امیرعباس حسینی در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه های پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه محصولات استراتژیک از برنامه های مدنظر برای تولید صنعتی و تجاری فناوری بومی شیرین ساز گاز طبیعی که اواخر سال گذشته به بهره برداری رسید، خبر داد.

وی با بیان اینکه این محلول در راستای گاز ترش زدایی و گوگرد زدایی از گاز طبیعی به کار می رود که نمونه تست اولیه آن در پالایشگاه مسجد سلیمان انجام شده است، اظهار داشت: پیچیده ترین قسمت از این محلول، فرمولاسیون است که ما در پژوهشگاه صنعت نفت به این مهم دست یافته و آن را تولید کرده ایم.

قائم مقام پژوهشگاه صنعت نفت با تاکید براینکه این محلول در پالایشگاه مسجد سلیمان تست و ثمرات آن مورد بررسی قرار گرفت، افزود: کاهش مصرف انرژی در سرما و گرما و نیز افزایش راندمان پالایشگاههای گاز از جمله نتایج مثبت استفاده از این محلول در فرآیند شیرین سازی گاز طبیعی است.

وی گفت: این فرمولاسیون اساس کار است که در سال گذشته به آن دست یافته ایم و قسمت بعدی مربوط به طراحی مجموعه و نیز یک کارخانه برای تولید این محلول خواهد بود. این طراحی باید براساس ماده اولیه ورودی به علاوه ادتیوها (مواد افزودنی) و فرمولاسیون باشد که با وجود اینکه فرمولاسیون به دست آمده گام بعدی حرکت به سمت تولید صنعتی آن خواهد بود.

حسینی با اظهار امیدواری از اینکه تولید نیمه صنعتی و در نهایت تجاری سازی این محصول تا دو سال آینده محقق شود، تاکید کرد: برآورد می شود که در سال ۹۶ کشور نیازمند به بالغ بر ۱۲ هزار تن محلول شیرین ساز باشد که در صورت تولید تجاری این محلول در کشور، سهم عمده ای از این میزان از طریق داخل فراهم می شود و ما می توانیم به خودکفایی در این بخش دست یابیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون مصرف محلول شیرین ساز ۶ تا ۸ هزار تن برآورد می شود که از نمونه های خارجی استفاده می شود، تصریح کرد: با افزایش ضریب میزان برداشت از ذخایر و تولید گاز، نیازمند محلول شیرین ساز بیشتری خواهیم بود و از آنجایی که ذخایر گازی ما به سمت ذخایر گازی ترش می روند و گوگردشان در حال زیاد شدن است محلول «پارسی سول» محلول فوق العاده استراتژیکی در پالایش گاز در کشور خواهد بود.

قائم مقام پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اولین فناوری بومی شیرین سازی گاز که با حمایت مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران به عنوان کارفرما توسط پژوهشگاه صنعت نفت انجام شد، یادآور شد: حذف ترکیبات گوگردی از گاز خوراکی، رساندن گاز به استاندارد خط لوله، خوردگی بسیار کم، حداقل مصرف انرژی، ظرفیت بالای جذب برای گازهای اسیدی، جذب گازهای گلخانه ای و تعیین فرمولاسیون محلول ها متناسب با نوع خوراک پالایشگاه های گاز از جمله مزیت های این طرح است.

به گفته وی ایران دارای دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است و برای بهره برداری از این سرمایه ملی، پالایش گاز طبیعی نیازمند واحدهای شیرین سازی بوده که برای آن از حلال های آمینی استفاده می کند و استفاده از این حلال ها با راندمان عملکردی بالا، کاهش مصرف انرژی را به همراه دارد.

حسینی در مورد برنامه های سال ۹۴ پژوهشگاه صنعت نفت در حوزه محصولات استراتژیک در پردیس بالادستی صنعت نفت بر تمرکز در حوزه حفاری و افزودنی های صنعت حفاری اشاره کرد که پروژه های مرتبط با آن رونمایی خواهد شد.

وی به مهر گفت: در پردیس پایین دستی نفت نیز برخی لایسنس ها به صورت مشترک توسعه خواهد یافت و امید می رود در فاصله سالهای ۹۴ و ۹۵ و همزمان با آغاز برنامه ششم توسعه پژوهشگاه صنعت نفت گام اساسی برای حل معضلات جاری و واقعی صنعت نفت بردارد.

این مقام مسئول با تاکید براینکه تمرکز پژوهشگاه صنعت نفت بر نیازهای این صنعت نفت است و پژوهشی را انجام می دهد که منتج به فناوری مورد نیاز صنعت باشد، اضافه کرد: در پردیس محیط زیست صنعت نفت نیز موضوع پاکسازی های زیست محیطی را با استفاده از تکنولوژی های نفت و گاز و آلاینده های ناشی از نفت و گاز در موقعیت های مختلف جغرافیایی کشور خواهیم داشت و قصدمان این است که این محیط ها به زمین های قابل کشت تبدیل شود و در نهایت مدیریت پساب و آب از جمله اولویتهای پژوهشگاه صنعت نفت در سال جازی خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا