تولید دانش مزیت اصلی جهاد دانشگاهی تربیت مدرس است

به گزارش سیناپرس، مهندس مهدی ذاکری رییس جهاددانشگاهی واحد تربیت مدرس در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی، اظهار کرد:  شاید اگر ما بتوانیم ضعفها و قوت های جهاددانشگاهی رابه درستی شناسایی کنیم راحت تر در خصوص رشد متوازن و تنوع بخشی به درآمدهای این نهاد صحبت کنیم .
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نهادی علمی و شناخته شده است ، افزود : این یک نقطه قوت بزرگ است که در اساسنامه هم به عنوان نهاد واسط بین صنعت و دانشگاه تعریف شده است ، این وظیفه می تواند فرصت های ارزش آفرینی  را برای جهاد خلق کند کما اینکه تا کنون نیز چنین بوده ولی می توانست بسیار بیشتر از آن باشد که هم اکنون شاهد هستیم.
ذاکری افزود: متاسفانه ساختار مناسبی جهت بهره گیری از ظرفیت های بین واحدی به منظور خلق دستاوردهای بزرگتر وجود ندارد به نحوی که هر یک از جهادها برای خودش کار می کند و دغدغه ای در خصوص وضعیت سایر جهاد ها نداشته و هیچ مکانیزمی هم برای رفع آن وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد : طراحی یک مدل برای ایجاد همکاری بین واحدی می تواند ظرفیت های خوبی را برای خلق موقعیت ها و تنوع منابع درآمدی در سطح جهاد ایجاد کند .
 رئیس جهاد دانشگای تربیت مدرس تخصص گرایی بر اساس ظرفیت های انسانی ، استانی و .. در واحدهای مختلف را یکی از الزامات پیش روی جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: چنانچه تقسیم بندی و حمایت هدفمند بر اساس این ظرفیت ها انجام گیرد می تواند در افزایش توانمندی واحدها و خلق منابع درآمدی برای آنان بسیار کارگشا باشد .
ذاکری "دانش " را یکی از منابع مهم جهاد دانشگاهی دانست و تاکید کرد: واحد تربیت مدرس برجسته ترین مزیت خود را در تولید دانش می داند و بر این اساس سطح فعالیت های خود را نیز رتبه بندی کرده است.
وی افزود: واحد تربیت مدرس برخلاف اکثر واحدهای جهاد دانشگاهی بر حوزه پژوهش و مطالعات تمرکز کرده است و این رویکرد را به حوزه فرهنگی و آموزشی نیز تسری داده است ، گفت : ارائه خدمات دانش محور با توجه به بعد تاثیر گذاری آن بر سیاست های کلان از جمله اولویت های این واحد است.
مهندس ذاکری با اشاره به اینکه  جهاد تربیت مدرس هم اکنون در عرصه پژوهشی مجری طرح های کلانی نظیر دستیابی به دانش فنی احداث اولین پایلوت استحصال روی از منابع اکسیدی سولفیدی ، تولید پایلوت کاغذ معدنی از سنگ های کربناته ، دستیابی به دانش فنی طراحی پایه کارخانجات مس کشور است، خاطر نشان کرد : در حوزه فرهنگی هم با راه اندازی مرکز مطالعات آینده پژوهی فرهنگی مجری طرح "ارائه مدل مناسب برای افزایش اثر بخشی نتایج تحقیقات در حوزه علوم انسانی و ایجاد نظام رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس میزان اثربخشی آنها" می باشد همچنین در حوزه آموزشی نیز با تکیه بر تخصص گرایی توانسته است مجوزهایی را از سازمان هایی نظیر پدافند غیر عامل و وزارت نفت کسب نماید که جملگی این طرح ها برای جهادهای دانشگاهی در سراسر کشور ارزش آفرین است.
رییس جهاددانشگاهی تربیت مدرس با بیان اینکه فعالیت های پژوهشی ، آموزشی و فرهنگی این واحد بیشتر تقاضا محور و بر اساس نیاز بازار و جامعه مخاطب انجام گرفته و واحدی پژوهشی – مطالعاتی با رویکردی تخصص گرا می باشد ، تصریح کرد: ظرفیت های واحد تربیت مدرس در تولید دانش در کنار ظرفیت دسترسی واحدهای استانی به منابع و فرصت های اقتصادی می تواند به هم افزایی قابل ملاحظه ای برای مجموعه جهاد از یک طرف و فرصتی خوب برای خدمت به توسعه کشور تبدیل شود .
وی تاسیس پژوهشکده فرآوری مواد معدنی در حوزه پژوهشی ، تاسیس مرکز مطالعات آینده پژوهی در حوزه فرهنگی و راه اندازی مرکز آموزش های تخصصی کوتاه مدت در حوزه آموزشی را از جمله دستاوردهای واحد تربیت مدرس عنوان کرد.
ذاکری در ادامه با اشاره به شعار سال و تاکید بر موضوع اشتغال ، رویکرد واحد تربیت مدرس را "اشتغال دانش محور " عنوان کرد و افزود : این واحد تمرکز خود را بر جذب نخبگان دانشگاهی و ایجاد فرصت های اشتغال زا برای آنان قرار داده است و در این راستا اقدام به ایجاد کانون پژوهشگران جوان با هدف شناسایی دانشجویان فعال در عرصه های مختلف نموده و شرایط جذب نیروی انسانی در این واحد را نیز از طریق این کانون مصوب کرده است نموده است و به طور غیر مستقیم هم با اجرای نتایج حاصل از طرح های انجام شده که به صورت کاربردی و با هدف رفع مشکل در کارخانجات و صنایع  به اجرا در می آیند شاهد آثار مثبتی بر بهبود فعالیت صنایع و افزایش ظرفیت تولید آنان هستیم که این دستاورد توانسته است که فرصت های شغلی بیشتری را در اختیار جوانان جویای کار قرار دهد .
مهندس ذاکری در پایان جهاددانشگاهی تربیت مدرس را مجری طرح های کلان "دستیابی به دانش فنی احداث اولین پایلوت استحصال روی از منابع اکسیدی سولفیدی به روش نوین لیچینگ مستقیم و استخراج حلالی با هدف افزایش راندمان و کاهش اثرت مخرب زیست محیطی در صنعت روی"، "تولید پایلوت کاغذ معدنی از سنگ های کربناته "، " دستیابی به دانش فنی طراحی پایه کارخانجات مس کشور "، "طراحی مدل اثربخشی و نظام رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس میزان اثربخشی "و… معرفی کرد و افزود: همه این طرح ها جزو طرح های کلان ملی و مورد توجه کشور در امر برنامه ریزی و سیاستگذاری است که بر اساس توانمندی های موجود در واحد تربیت مدرس ، اجرای آنها به این واحد سپرده شده است و جهاد تربیت مدرس همواره این آمادگی را دارد که با ورود به عرصه های ملی ضمن نمایش ظرفیت های جهاد دانشگاهی برای نقش آفرینی بیشتر باعث ارتقاء جایگاه این نهاد در عرصه پاسخگویی به نیازهای کشور باشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا