تمرکز پژوهشگاه بر ایجاد نظام جامع مدیریت دانش و شبکه دانش

به گزارش سیناپرس ،دکتر ایرج فیضی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی گفت: برنامه ششم توسعه کشور تاکید ویژه ای بر مسأله اشتغال دارد و متعاقبا برنامه ششم توسعه جهاددانشگاهی نیز به این مسأله توجه ویژه نموده است. ما در اولین گام برای تعیین مسیر درست برای پژوهشگاه اقدام به مطالعه دقیق برنامه ششم کردیم تا بتوانیم به یک هماهنگی دقیق بین برنامه های پژوهشگاه با اولویت های کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی برسیم. البته برخی از این اهداف و مسایل قبلا نیز در دستور کار پژوهشگاه بوده است؛ اما تلاش ما این است که شکل کارها و سطح فعالیت های پژوهشگاه را ارتقا بدهیم. 
وی افزود: با توجه به مطالعات انجام شده مقرر شد که یکی از ماموریت های اصلی پژوهشگاه در راستای اهداف برنامه ششم کشور و جهاددانشگاهی، پرداختن به مسأله بیکاری باشد. البته ما قرار نیست در اینجا کار آکادمیک صرف بکنیم. رویکرد ما در پژوهشگاه انجام پژوهش های کاربردی و رسیدن به راهبردهای عملی برای حل مسأله است. 
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر نرخ بیکاری کشور در حال رشد سریع است و از حالت یک چالش معمولی خارج شده و اصطلاحا امروز تبدیل به یک اَبَر چالش شده است که پیامدهای مخربی هم برای خانواده ها دارد و هم برای اقتصاد و توسعه کشور. در پژوهشگاه تخصص های مرتبط با این قضیه یعنی اقتصاد و مدیریت و… وجود دارد؛ اما ترجیح بر این شد که این مسأله به دلیل اهمیت فوق العاده اش به صورت بین رشته ای و برای همه گروه ها در دستور کار قرار بگیرد که امیدواریم نتیجه آن فقط در سطح پژوهش علمی باقی نماند و عملا موجب ایجاد تحول در اشتغال کشور بشود. 

رصد فضای سرمایه گذاری 
وی افزود: در مجموعه پژوهشگاه مسایل زیادی که در سطح کلان مسأله اساسی کشورند از قبل در دستور کار بوده اند. برای مثال یکی از مسایلی که در اینجا مورد پژوهش قرار گرفته، بحث سنجش فضای سرمایه گذرای در اقتصاد ایران است. این مسأله در سطح ملی هم با تولید ملی در ارتباط است و هم با بیکاری. تلاش ما بر این است که فضای سرمایه گذاری را رصد و مشکل را شناسایی کنیم. طبیعتاً مسایل مربوط به این حوزه همگی کلان و ملی اند و پژوهش ها نیز در همین سطح انجام می شوند. 
دکتر فیضی تصریح کرد: مسأله بعدی بافت های فرسوده و ناکارآمد است؛ در این مورد نیز به طور مشخص در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته. مجموعه پژوهشگاه در این مورد نیز از قبل تجارب خوبی کسب کرده ولی اکثر این پژوهش ها در سطح استانی و بیشتر در سطح استان تهران انجام شده اند. تلاش ما بر این است که این مسأله را در سطح ملی پیگیری کنیم، چراکه در برنامه ششم توسعه هم از احیای بافت های فرسوده در سطح شهری صحبت می شود هم در سطح روستایی. لذا ابعاد مختلفی از این مسأله در دستور کار قرار گرفته است. 

ایجاد نظام جامع مدیریت دانش و شبکه دانش
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: بحث بعدی، ایجاد نظام جامع مدیریت دانش و شبکه دانش است. در ایران ما مدیران زیادی داریم که سال ها در مناصب مختلف تجربیات زیادی کسب کرده اند. تجارب این مدیران باید برای مدیران نسل بعد مستندسازی بشود تا از تکرار برخی تجارب غلط جلوگیری شود. گروه مدیریت پژوهشگاه به طور ویژه بر این مسأله تمرکز کرده و مجددا تلاش ما این است که در این مورد نیز سطح انجام پژوهش ها کلان و ملی باشد.
وی در خاطرنشان کرد: مسأله بعدی، سبک زندگی است. در برنامه ششم، جهاددانشگاهی به عنوان یکی از دستگاه هایی نام برده شده که باید از توانمندی آن در رابطه با سبک زندگی استفاده شود. لذا در اینجا تصمیم ما بر این شد که در این مورد نیز پیمایشی در سطح ملی برای رصد سبک زندگی انجام دهیم. به طور قطع این پیمایش یکی از کارهای بزرگی خواهد بود که در آینده بسیار مورد توجه قرار دارد، چرا که سبک زندگی افراد جزو مسایلی است که ابعاد مختلفی دارد و بسیاری دیگر از مسایل و آسیب های اجتماعی با آن مرتبطند که امیدواریم نتایج این طرح نیز باعث رسیدن به راهکاری اجرایی برای سامان دادن به این آسیب ها بشود. 

بررسی ابعاد و مسایل اجتماعی مرتبط با فضای مجازی
دکتر فیضی گفت: یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که پژوهشگاه بر روی آن تمرکز کرده، بحث ابعاد اجتماعی فضای مجازی و شبکه های مجازی است. اهمیت این مسأله نیز به گمان من برای همگان روشن است. فضای مجازی جزو دغدغه های کلان کشور است. بررسی ابعاد و مسایل اجتماعی مرتبط با فضای مجازی اکنون در دستور کار گره جامعه شناسی پژوهشگاه قرار دارد. برای اینکار نیز یک پیمایش ملی برنامه ریزی شده که هدف از آن پایش بسیاری از متغیرهای اجتماعی مرتبط با این حوزه است. 
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی اظهار کرد: مسئله بعدی، مسئله هویت ایرانیان است که هم در اسناد بالادستی مورد توجه ویژه است و هم در بیانات مقام معظم رهبری تا حدی که رهبری بحث هویت را معیاری برای سنجش برنامه های توسعه می دانند و معتقدند که برنامه هایی که باعث تقویت هویت ایرانی-اسلامی بشود برنامه های توسعه ای درست هستند و آنهایی که هویت ما را تضعیف یا نابود کنند برای کشور مناسب نیستند. مسایل و آشوب هایی که امروز در منطقه می بینیم از یک جهت برآمده از مسأله هویت هستند. در کشورهایی مانند عراق و سوریه و… رشد ناهمسان ابعاد هویتی و تاکید قومیت ها و مذاهب بر تعریف خودشان بر اساس فقط یک شاخصه هویتی باعث شده چنین مسایلی را در منطقه شاهد باشیم. 
وی افزود: در کشور ما البته به دلیل سابقه تمدنی و فرهنگی قوی این چنین مسایلی نتوانسته اند هنوز بدل به یک چالش ملی شوند، اما نباید از وجود چنین پتانسیلی غفلت نمود. لذا در بحث پایش هویت ملی نیز به نظر ما باید پایش در سطح ملی و کلان صورت بگیرد که پژوهشگاه نز در این رابطه مشغول به فعالیت است. 
دکتر فیضی تصریح کرد: برنامه های دیگری نیز از قبل در شبکه برنامه گروه های دیگر پژوهشگاه بوده اند که این مسایل نیز از جهت اهمیت در سطح مسایل ملی طبقه بندی می شوند مثلا گروه علوم سیاسی بر روی کارآمد دولت متمرکز شده است یا در گروه روان شناسی اجتماعی، مطالعه خلقیات ایرانیان در دستور کار قرار گرفته. گروه ادبیات بر روی ادبیات داستانی معاصر مشغول به پژوهش است و در گروه الهیات نیز بحث های مرتبط با انسان شناسی مقایسه ای بین اسلام و غرب با رجوع به قران در حال پیگیری است که امیدواریم نتایج این طرح ها نیز برای کشور پیامدهای مثبتی به همراه داشته باشد. 
سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی ادامه داد: پژوهش های علوم انسانی تا حدی می توانند با بخش خصوصی یا تعاونی ارتباط برقرار کنند، اما مسایل پیگیری شده در این پژوهش ها معمولا مسایلی نیستند که بخش خصوصی به دنبال آن باشند. 
وی بیان کرد: به طور مشخص برای مسأله اشتغال و بیکاری، ما از گروه ها می خواهیم که غیر از ماموریت ویژه ای که هر کدام دارند به طور ویژه به این مسأله نیز بپردازند. اشتغال یکی از مسایل اصلی کشور است و به همین ترتیب باید جزو مسایل اصلی کشور باشد. همچنین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی اخیرا تلاش برای تدوین شاخص های سند چشم انداز را شروع کرده که قطعا هر کدام از این شاخص ها یکی از گروه های حاضر در پژوهشگاه را درگیر خواهد کرد. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا