پژوهش های کاربردی و بین رشته ای حوزه کشاورزی مبنای تولید ثروت و ارزش افزود است

به گزارش سیناپرس، دکتر داراب یزدانی مدير كل دفتر تخصصی كشاورزی و منابع طبيعی در گفت و گو با روابط عمومی جهاددانشگاهی در رابطه با مهمترين وظايف این دفتر، به ويژه در ساختار جديد معاونت پژوهشی این نهاد، گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت موضع کشاورزی و منابع طبیعی در برنامه توسعه کشور و نگاه ویژه جهاددانشگاهی به این حوزه، دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی تلاش می کند تا براساس مزیت های نسبی استان ها در بحث اقلیم، آب و خاک مناسب ترین استفاده از این ظرفیت ها را با کمک واحدهای استانی این نهاد در جهت تحقق اهداف پژوهشی جهاددانشگاهی و کشور در برنامه توسعه انجام دهد.
وی در ادامه افزود: دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی با تکیه بر ظرفیت های موجود در جهاددانشگاهی در قالب گروه های پژوهشی، مراکز خدمات تخصصی و پژو هشکده های مختلف سعی دارد تا در زمینه هایی که در کشور کمتر به آن توجه شده است و در عین حال از اهمیت بالایی برخوردار است ورود پیدا کند.
دکتر یزدانی تصریح کرد: محققان ما در این حوزه به دنبال انجام پژوهش های کاربردی و بین رشته ای به منظور تولید ثروت از طریق دستیابی به دانش فنی و فناوری های مورد نیاز در این حوزه هستند. برای مثال در حوزه گیاهان دارویی در یک محور از برنامه ها روی اهلی سازی گونه های اندمیک و از طرفی مقاوم به شرایط کم آبی و با ارزش بالای دارویی متمرکز هستیم.
وی ادامه داد: برای مثال در خراسان جنوبی به شکل اختصاصی روی سه گیاه زرشک، زعفران و عناب و در استان های غربی روی اهلی سازی 7 گونه اندمیک به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی و دستیابی به مواد موثره دارویی با ارزش کار می کنیم. در حوزه صنایع غذایی نیز با توجه به گستردگی زمینه ها واحد خراسان رضوی روی تولید رنگ های طبیعی با کاربردهای غذایی و دارویی و تولید فرآورده های فراسودمند غذایی فعالیت و واحد ما در استان سیستان و بلوچستان بر روی پرورش ماهی در قفس کار می کند که جزو موضوعات خاص در مورد توسعه سواحل مَکران در قانون برنامه پنجساله ششم کشور است.
مدير كل دفتر تخصصي كشاورزي و منابع طبيعي جهاددانشگاهی افزود: در مورد انجام پروژه های ملی و بین رشته ای ما طرح "طراحی و پیاده‌سازی سامانه مدیریت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی" و اجرای موردی آن در حوزه گیاهان دارویی را که تلفیقی بین حوزه کشاورزی و IT است را با حمایت سازمان مدیریت تصویب کرده ایم.
دکتر یزدانی بیان کرد: با توجه به اینکه کشاورزی جزو مسایل محوری قانون برنامه پنجساله ی ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است و از طرفی هدفگذاری رشد هشت درصدی بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه در بخش تولید ناخالص ملی نشان دهنده اهمیت موضوع است، به همین جهت نیز جهاددانشگاهی برنامه ریزی لازم برای کمک به اهداف توسعه کشور در این حوزه را پایه ریزی کرده است.
وی در پایان گفت: برای برنامه توسعه ششم در حوزه پژوهش هدف گزاری های خوبی انجام شده است از جمله حرکت به سمت ایجاد قطب های علم و فناوری، انجام پژوهش های نوآورانه و حرکت در مرز دانش، انجام پژوهش های کاربردی و تقاضا محور و انجام پروژه های ملی و کارفرمایی.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا