امیدواریم در اکوسیستم کارآفرینی و تجاری سازی به یکی از مراجع مطمئن تبدیل شویم

بیجندی گفت: جهاد دانشگاهی پیشگام بحث اشتغال کشور در حوزه دانش آموختگی بوده است و در زمانی که هیچ نهادی در کشور به فکر اشتغال دانش آموختگان نبود، جهاد دانشگاهی با نگاهی به آینده، در دهه 1370 سازمانی را به نام همیاری اشتغال دانش آموختگان تشکیل داد.

رییس سازمان تجاری ‌سازی فناوری و اشتغال دانش ‌آموختگان (ستفا) افزود: کاری که جهاد در آن زمان انجام داد، مقدمه ای برای پیشگیری از بحران اشتغال دانش آموختگان بود، اما متأسفانه در کشور توجهی به بحث های پیشگیری نداریم و همواره بدنبال درمان هستیم. اگر در آن زمان به این حرکت جهاد دانشگاهی توجه لازم می شد، شاید اکنون با معضلی به نام بیکاری دانش آموختگان دانشگاه ها مواجه نبودیم.

وی افزود: در سال 1393، جهاد دانشگاهی با نگاهی به آینده و با یک موقعیت شناسی درست، بحث مشکلات فروش محصولات فناورانه و تجاری سازی این محصولات را به عنوان یک بحث مغفول مانده حوزه علمی کشور رصد کرد و مأموریت جدید تجاری سازی فناوری و (در ادامه) اشتغال دانش آموختگان به این سازمان اضافه شد. درحال حاضر، سازمان در دو وظیفه عمده "تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان" فعالیت می کند.

رییس سازمان تجاری ‌سازی فناوری و اشتغال دانش ‌آموختگان (ستفا) گفت: برای تحقق این دو مأموریت، 3 حوزه: پژوهش، توانمندسازی و اشتغال؛ تجاری سازی و امور پارک ها و مراکز رشد؛ امور سرمایه گذاری، شرکت ها و موسسات در این سازمان وجود دارد. درحال حاضر، سازمان تقریبا در تمامی واحدهای جهاد دانشگاهی در استان های مختلف کشور فعال است و امیدواریم که این فعالیت با برنامه هایی که در دست اقدام است، گسترده تر و عملیاتی تر شود.

بیجندی با اشاره به وضعیت کارآفرینی در کشور گفت: امیدواریم در اکوسیستم کارآفرینی و (اکوسیستم) تجاری سازی کشور، در آینده بسیار نزدیک به عنوان یکی از مراجع مطمئن قرار بگیریم. اگرچه درحال حاضر نیز به عنوان یک مرجع شناخته می شویم، اما معتقدیم که در جایگاه مناسب قرار نداریم و امیدواریم که در آینده به جایگاه واقعی خود برسیم.

رییس سازمان تجاری ‌سازی فناوری و اشتغال دانش ‌آموختگان ضمن اشاره به برگزاری رویدادهای این سازمان اظهار کرد: مجموعه رویدادهایی که برگزار می شوند، هم داخلی و هم بین المللی هستند. بعضی از رویدادها برای داخل کشور و بخصوص، برای مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته برنامه ریزی شده اند و بخاطر شبکه بسیار خوبی که در جهاد دانشگاهی وجود دارد، و از آنجاکه تقریبا در بسیاری از شهرستان های کشور فعال هستیم، می خواهیم این رویدادها را به این مناطق ببریم. برای رویدادهای بین المللی نیز، از تیم های خارجی برای حضور در کشور – در قالب دوره های مشترک مثل کارگاه تجاری سازی نوآوری (با همکاری دانشگاه پوترا) – دعوت می کنیم یا کارگاه های مشترک آموزشی و دوره ها را در آنجا برگزار می کنیم.

وی افزود: پیشنهاد می کنیم در کنار هر کنفرانس ملی و بین المللی، حتما یک رویداد کارآفرینی هم برگزار شود تا جوانان علاقه مند با یافته های به بلوغ رسیده آشنا شوند و (از این طریق) جوانان و افراد خلاق و ایده پرداز را به افرادی که این راه را طی کرده اند، وصل کنیم.

بیجندی درخصوص وضعیت راه اندازی پارک علم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی نیز گفت: شروع این کار در اسفند 1394 بود. جهاد دانشگاهی، ایجاد یک پارک علم و فناوری در حوزه فناوری های نرم و صنایع فرهنگی را در دستور کار قرار داد. پیگیری های بسیاری زیادی برای راه اندازی این پارک انجام شد و اینجا باید از وزارت علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بخصوص ستاد فناوری های نرم معاونت علمی، و معاونت های جهاد دانشگاهی برای همراهی و همکاری آنها تشکر کنیم. این پارک درحال طی کردن مراحل ثبت است و (پس از راه اندازی)، قابلیت پذیرش حداقل 101 شرکت فناور را دارد.

سیروس دشتی، معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی ستفا در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: براساس مأموریت های محوله از نقشه جامع علمی کشور، فعالیت های معاونت توانمندسازی را برنامه ریزی کردیم. از 7 مأموریت محول شده به جهاد دانشگاهی، بر مبنای 2 مأموریت شامل ساماندهی نظام هدایت شغلی دانشجویان و دانش آموختگان با همکاری دستگاه های اجرایی، و ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و معرفی چهره های موفق علم و فناوری در جامعه دانشگاهی، فعالیت می کنیم.

دشتی خاطر نشان کرد: در این راستا، طرح ملی طراحی و تدوین نظام هدایت شغلی را داریم که دارای دو بخش است. طراحی نظام، یک کار مطالعاتی است و از کشورهایی که شرایط فرهنگی و اقتصادی آنها به ما نزدیک تر بوده و این نظام، در دانشگاه های آنها فعال است، معیارسنجی می کنیم. در نهایت، الگویی که براساس شرایط دانشگاه های کشور، بومی سازی می شود، به مدت یکسال به صورت پایلوت در دانشگاه علم و فرهنگ پیاده شده و با ارزیابی بازخورد آن، الگوی نهایی طراحی و تحویل دولت می شود تا (این نظام) در دانشگاه های کشور پیاده سازی شود.  

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی ستفا افزود: در حوزه ارتقاء فرهنگ کارآفرینی، فعالیت ها در حوزه برگزاری رویدادهای کارآفرینی برنامه ریزی می شود. رویدادهای کارآفرینی بحث جدیدی است که تحت عنوان رویدادهای استارت آپی دنبال می شوند و در برنامه ششم توسعه، 600 رویداد را در استان های کشور در دست اجرا داریم که تاکنون 85 رویداد برگزار شده است.

حسین بختیاری، معاون تجاری سازی و امور پارک ها و مراکز رشد ستفا نیز در تشریح فعالیت های این معاونت تأکید کرد: درحال حاضر 22 مرکز رشد در کشور وجود دارند که 6 مرکز در حوزه سلامت و 16 مرکز در سایر حوزه های فنی و مهندسی، کشاورزی، ICT و فناوری های نرم فعالیت می کنند. توزیع این مراکز رشد در 20 استان کشور بوده و استان های تهران و کرمانشاه دارای بیشترین فراوانی هستند. این مراکز رشد مربوط به خود جهاد دانشگاهی هستند و به عنوان سازمان موسس (این مراکز)، متولی توسعه کمی و کیفی آنها است.

بختیاری با اشاره به 3 مرکز رشد درحال راه اندازی در کردستان، کرج و زنجان افزود: در این حوزه، کمتر شاهد توسعه کمی خواهیم بود و در نهایت، تعداد مراکز رشد تا پایان سال به 25 مرکز خواهد رسید. تمرکز چند سال اخیر جهاد دانشگاهی بیشتر بر توسعه کیفی مراکز رشد بوده است و مقایسه عملکرد مراکز رشد نشان می دهد، در سال 95 شاهد نرخ رشد عملکرد 58 درصدی نسبت به سال 94 بودیم.

معاون تجاری سازی و امور پارک ها و مراکز رشد ستفا خاطر نشان کرد: در حال حاضر 500 شرکت در پارک ها و مراکز رشد جهاد مورد حمایت قرار می گیرند که از این تعداد، 100 شرکت دانش بنیان هستند. در حوزه پارک ها از بین 40 پارک علم و فناوری کشور، 2 پارک علم و فناوری در استان های البرز و کرمانشاه توسط مجموعه جهاد دانشگاهی مدیریت می شود و پارک سوم نیز درحال طی کردن مراحل ثبت مجوز و تجهیز است.

بختیاری درخصوص اکوسیستم های کارآفرینی تأکید کرد: در کنار پارک ها و مراکز رشد و برای اینکه بتوانیم سبد حمایتی را کامل کنیم، به صندوق های پژوهش فناوری نیاز داشتیم. سال گذشته موفق به اخذ مجوز صندوق پژوهش فناوری جهاد دانشگاهی شدیم و بحث راه اندازی آن را در دست اقدام داریم. همچنین درخصوص توسعه بازار، فن بازارهای ملی و منطقه ای را درحال توسعه داریم و در حال حاضر در دو استان لرستان و زنجان، فن بازارهای منطقه ای راه اندازی کرده ایم و امیدواریم که این عدد را تا پایان سال به 6 فن بازار افزایش دهیم.

معاون تجاری سازی و امور پارک ها و مراکز رشد گفت: به این نتیجه رسیدیم که حلقه مفقوده ای وجود دارد که گردش اکوسیستم را کند کرده است. نیازسنجی ها نشان داد که به کانون های خلاقیت، شکوفایی و نوآوری در کشور نیاز داریم تا در کنار کارآفرینان قرار بگیرند. ساختارهای مورد نیاز را آماده کرده ایم و درحال حاضر 4 کانون خلاقیت، شکوفایی و نوآوری – 2 کانون در تهران و 2 کانون در گلستان و خراسان جنوبی – به صورت پایلوت راه اندازی شده اند که در کنار این اکوسیستم، بتوانند بحث های حمایتی را تکمیل کنند. ایجاد ساختارهای جدید فناوری از قبیل شتاب دهنده های کسب و کار و یک شتاب دهنده در حوزه صنایع فرهنگی از جمله سایر فعالیت هایی است که بدنبال انجام آن هستیم.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا