اینترنتِ مثلا نامحدود

این طرح هفته گذشته در کمسیون تنظیم مقررات و ارتباطات تصویب شده بود و وزیر ارتباطات درباره کلیات آن توضیحاتی داده بود. آن‌طور که وزیر گفته بود با اجرایی شدن این طرح فروش اینترنت حجمی برای همیشه در کشور متوقف می‌شود. اما گویا ان‌طور که صادق عباسی شاهکوه در تشریح جزئیات گفته است، تمرکز بیشتر این طرح بر تقویب شبکه ملی اطلاعات است.

او همچنین آب پاکی را روی دست منتظران طرح اینترنت نامحدود ریخته و گفته است، اسم این طرح عرضه اینترنت نامحدود نیست، هرچند قبلا وزیر باصراحت در اینتستاگرامش از پایان فروش اینترنت حجمی خبر داده بود و طبیعتا وقتی قرار است اینترنت حجمی نباشد، نسخه جایزین عملا نامحدود است، مگر همان اینترنت حجمی را با اسمی دیگر به خریداران بفروشیم.
اما گویا برای فرار از فروش اینترنت نامحدود طرح دیگری در انداخته‌ شده است. آن‌طورکه شاهکوه توضیح داده؛ در جهان هم اینترنت نامحدود وجود ندارد!. بلکه با گذشتن کاربر از حجم مورد نظر سرعت اینترنتش کم می‌شود، یا این‌که با گذشتن از حجم مورد نظر به او اجازه خرید حجم می‌دهند. گویا مسئولان وزارت ارتباطات برای تاکید بر پایان فروش اینترنت حجمی، روش دوم را انتخاب کرده‌اند، که در آن کاربر با تمام شدن حجمش حجم می‌خرد. حالا این روش چطور با روش قبلی فرق می‌کند، خیلی مشخص نیست.

براساس توضیحات شاهکویی محدوده‌های سرعت در نظر گرفته شده برای اینترنت شامل تا ۲ مگابیت بر ثانیه، ۳ تا ۶ مگابیت بر ثانیه و ۶ تا ۱۶ مگابیت بر ثانیه هستند که مدل آخر تا ۲۰ مگابیت بر ثانیه قابل ارتقاء است. این سه مدل به ترتیب ۲۰ هزار تومان، ۳۵ هزار تومان و ۵۰ هزار تومان قیمت دارند و برای هر سه مدل، ۱۰ گیگابایت ترافیک بین‌المللی و ۲۰ گیگابایت ترافیک داخلی در نظر گرفته شده است. با این روش مسئولان وزارت ارتباطات با موفقیت توانسته‌اند فروش اینترنت حجمی را در کشور متوقف کنند و به جای آن کاربران حجم خواهند خرید.

مسئولان حتی برای فروش حجم قیمت هم تعیین کرده‌اند، تا تاکید دیگری باشد بر پایان فروش حجم توسط وزارت ارتباطات به مردم؛
در طرح جدید، هر گیگابایت ترافیک بین‌المللی مازاد بر سقف تعیین‌شده، ۳ هزار تومان و هر گیگابایت ترافیک داخلی ۱۵۰۰ تومان خواهد بود.

در این طرح همچنین امکان تبدیل ترافیک بین‌المللی به داخلی وجود دارد. هر کاربر می‌تواند در صورت تمایل، یک گیگابایت ترافیک خارجی را به ۲ گیگابایت ترافیک داخلی تبدیل کند، اما گویا برعکس آن وجود ندارد.

به این ترتیب وزارت ارتباطات با شروعی پر سروصدا برای پایان فروش اینترنت حجمی سرانجام دوباره فروش حجم را در دستور کار قرار داد. همچنین تفکیک کردن ترافیک بین‌الملل و داخلی کاری است که به هیچ عنوان برای کاربران ممکن نیست و در نتیجه احتمالا اعتراضات و شکایت‌هایی که در باره اتمام زودهنگام حجم همین حالا وجود دارد بیشتر هم خواهد شد، اما در شرایظ جدید ارائه دهندگان اینترنت تصمیم گیری نهایی برای میزان حجم مصرف شده خواهند بود و کاربر به هیچ عنوان نمی‌تواند اعتراضش را به سندی مستند کند.

نکته دیگر درباره این طرح از بین رفتن امکان رقابت بین ارائه دهندگان سرویس‌های مختلف است و با اجرایی شدن طرح همه کاربران ناچار به انتخاب یکی از طرح‌های موجود خواهند بود که بین ارائه کنندگان مشترک است.

غزال غضنفری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا