نخستین سیاره فرامنظومه شمسی دیده شد

به طور کلی مشاهده یک سیاره خارج از منظومه شمسی کار ساده ای نیست. اخترشناسان برای درک هرچه بهتر این اجرام فضایی که فاصله بسیار زیادی از زمین دارند از روشهای غیرمستقیم متعددی استفاده می کنند تا بدین ترتیب از ویژگیهای خاص آنها مطلع شوند.

همچنین اخترشناسان با بررسی تقابل ستاره میزبان سیاره مورد نظر با جهان اطراف به اطلاعات مهمی نظیر جایگاه سیاره و چگالی آن دست می یابند. در عین حال مطالعه این دسته از سیاره ها به هنگام عبور از برابر ستاره میزبان از دیگر شیوه های بررسی آنهاست. با این حال تاکنون هیچگاه این امکان وجود نداشته که یک سیاره فرامنظومه شمسی به طور مستقیم مورد مشاهده و مطالعه قرار گیرد. علت هم کاملا روشن است. این اجرام فضایی بسیار کوچک بوده و در فاصله ای بسیار دور از زمین قرار دارند و در نتیجه در نور ستاره میزبانانشان محو می شوند.

به تازگی اخترشناسان علوم فضایی و فیزیک اختر در شیلی شیوه ای نوین ارایه کرده اند که آنها را قادر می سازد تا نور مرئی منعکس شده از سطح سیاره مورد نظر را به دقت اندازه گیری کنند. به گفته این محققان، برای نخستین بار است که چنین امکانی فراهم شده است.

اخترشناسان در این بررسی سیاره فرامنظومه شمسی 51 Pegasi b را مورد مطالعه قرار دادند. این جرم فضایی نخستین سیاره فرامنظومه شمسی شناسایی شده در تاریخ علم نجوم محسوب می شود که در سال 1995 و در حال گردش به دور ستاره ای بسیار شبیه به خورشید کشف شد. اما با فاصله ای درحدود 50 سال نوری از زمین، اخترشناسان درک چندانی از آن نداشته اند.

اکنون آنها با تلسکوپ 3.6 متری ESO  در رصدخانه La Sille Observatory شیلی توانسته اند طیف نور مرئی سیستم ستاره ای این سیاره را مورد بررسی دقیق قرار دهند. آنها در ادامه نسخه خفیف تری از این طیف نوری را مورد مطالعه قرار داده و به این نتیجه رسیدند این همان نوری است که از سیاره 51 Pegasi b منعکس می شود.

این اخترشناسان متوجه شده اند که طیف نور مرئی مورد نظر 10 هزار بار خفیف تر از نور ستاره این سیاره است. حالا آنها می توانند با حذف طیف نور ستاره و سایر منابع مختل کننده، نور دقیقی که از سیاره منعکس می شود را شناسایی کنند.