هوش مصنوعی برای تشخیص سرطان

فرآیند تشخیص سرطان و نوع آن در حال حاضر امری زمان بر است. به همین دلیل این شیوه جدید می تواند موجب تسریع در این روند شود. این نرم افزار قرار است داده های موجود در مورد برخی انواع سرطان را دریافت و به این ترتیب به پزشکان برای تشخیص سرطان کمک کند.

این سامانه امکان تشخیص 50 نوع لنفوم (نوعی سرطان) که به صورت معمول تشخیص آنها دشوار است را فراهم می سازد. گفتنی است حدود 15 درصد از موارد ابتلا به لنفوم در ابتدا به درستی تشخیص داده نمی شود و همین امر بعدها به بروز مشکلاتی می انجامد.

این نرم افزار حجم زیادی از گزارشات پاتولوژیک موجود در زمینه سرطان را دریافت و مورد تحلیل قرار می دهد. این سیستم همچنین واژگانی را که به صورت مکرر در گزارشات پزشکی یافت می شوند را بهم پیوند داده و به این ترتیب این داده ها را به شکلی بهتر سازماندهی می کند.

این سامانه علاوه بر اینکه بسیار دقیق است، کاربرپسند هم بوده و پزشکان می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. این نرم افزار از شیوه یا به نام Subgraph Augmented Non-negative Tensor Factorization یا به طور اختصاری SANTF استفاده می کند. به این ترتیب اطلاعات از نمونه های مختلف بالینی در یک جدول سه بعدی نمایش داده می شود و به راحتی می تواند نتایج به دست آمده را با انواع زیردسته های لنفوم مقایسه کرد. بررسی انجام شده نشان می دهد که این شیوه تا درصد موثرتر از شیوه های رایج کنونی است.

این پژوهش در نشریه Journal of the American Medical Informatics Association منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا