نقش خلاقیت در اقتصاد معماری و هنرهای سنتی

به گزارش سیناپرس به نقل از کانون معماران معاصر، حجت اله مرادخانی، مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: خلاقیت در گذشته صرفاً عاملی برای ایجاد زیبایی در فضا و اشیا بود. اما آن­چه امروز معنی پیدا کرده این است که خلاقیت دارای ارزش افزوده­ی اقتصادی است.

مرادخانی با اشاره به آمار بانک جهانی مبنی بر ارزش گردش مالی 8500 میلیارد دلاری خدمات و محصولات خلاق در دنیا گفت: با توجه به سرمایه­ گذاری­ های عمده ­ای که امروزه در دنیا صورت می­ گیرد، به نظر می­ رسد که یکی از پارامترهای اصلی توسعه­ ی پایدار در دنیای امروز همین بحث خلاقیت است.

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با اشاره به اینکه هنرهای وابسته به معماری یکی از شاخه­ های اصلی هنرهای سنتی ایران است؛ گفت: یکی از سرفصل­ های مهم در تاریخ هنر ایران آفرینش ­هایی است که در این حوزه توسط هنرمندان در اعصار مختلف شکل گرفته است. امروز آن­چه ما از آن به عنوان جاذبه­ های گردشگری ایران یاد می­ کنیم برآمده از همین ارزش اقتصادی خلاقیت در هنرهای سنتی و رشته ­های وابسته به معماری است که در گذشته­ ی ایران شکل گرفته ­اند و تبدیل به وجه مهمی در تاریخ هنر ما شده ­اند.

مرادخانی گفت: نباید فراموش کرد که منظر شهری امروزه از نظر یونسکو یکی از مؤلفه ­های بسیار مهم برای توسعه­ ی فرهنگی است. وی با اشاره به ثبت یزد به عنوان اولین شهر خشتی ایران در یونسکو به عنوان یک میراث مشترک بشری، گفت: 21 اثر دیگر هم از ایران ثبت یونسکو بودند که همگی تک­اثر بودند. این نشان می­ دهد که خصلت­های زیبایی­ شناسانه که در سنت­ های معماری و شیوه ­های سنتی ایران وجود داشته برای نمایندگان کشورهای عضو یونسکو جذاب بوده است. که نشان می­ دهد، امروز  هم در عرصه ­ی معماری به این پیوند نیاز داریم.

حجت اله مرادخانی در ادامه گفت: ما در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رویکردی مبتنی بر شکل ­دهی به صنایع دستی دانش­ بنیان را پیش گرفته­ایم؛ ما با اتخاذ این رویکرد تلاش می­کنیم زیبایی­شناسی، موتیف­ ها و جنبه­ های اصیلی که صنایع دستی ایران در ذات خود به صورت  نهفته دارد رابا فرم و کارکرد جدیدی ارائه کنیم. کارکردی که برآمده از تحقیقات جدید، طراحی جدید، سلیقه­ ی روز و سبک زندگی امروز مردم ایران و دنیا است.

مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنّتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پایان گفت: من از جامعه معماری و همه­ ی علاقمندان به موضوع معماری و صنایع دستی دعوت می­کنم در پروژه­ ی خانه­ ایرانی که با هدف طراحی و دیزاین منظر و فضای داخلی خانه­ ی ایرانی در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان طراحی و دنبال می­ شود، مشارکت کنند و ایده­ هایشان را ارائه نمایند.

گفتنی است سمینار متریال: رفتار و فرم با حضور جمع زیادی از اهالی حرفه معماری، فعالان صنعت سنگ و دانشجویان رشته ­های مرتبط با همت کانون معماران معاصر، انجمن سنگ ایران و مؤسسه روشان روز در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد و حجت اله مرادخانی مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به نمایندگی از سوی بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سمینار شرکت و سخنرانی کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا