مطالعه تاثیر حشره کش ها بر زنبورهای عسل

دو بررسی و پژوهش جدید انجام شده توسط پژوهشگران نشان می دهند که دسته ای از حشره کش های معمول ، تلفات زیادی بر جمعیت زنبوران عسل وارد می کنند.  هر دو تحقیق بر روی زنبورهای عسل معمولی ( honeybees  ) و زنبورهای عسل خزدار ( bumblebees )انجام شده است .

ونیکوتین ‌گون‌ ها یا نئونیکوتینویدها ( Neonicotinoid ) دسته ‌ای از حشره ‌کش ‌های سیستماتیک موثر بر دستگاه عصبی هستند که از نظر شیمیایی به نیکوتین شباهت دارند . نئونیکوتینویدها اثرات محیطی مخربی داشته و با تاثیر گذاشتن بر قشر قارچی در زنبور عسل  ،  Tanzsprache را که ابزار مهم ارتباطی میان زنبورهای عسل بوده را مختل می کنند .

یکی از این مطالعات که توسط محققان دانشگاه نیوکاسل ( Newcastle University  ) انگلستان انجام شده ، نشان می دهد ، زنبورهای عسل به این مواد آفت کش ها همانند مواد شیمیایی چون نیکوتین معتاد می شوند . آزمایش ها در این تحقیقات نشان می دهند که این زنبورهای عسل با توجه به انتخاب بین منابع غذایی مختلف ، ترجیح می دهند قند محلول با مواد حشره کش های ایمیداکلوپرید ( imidacloprid ) و ترکیب شیمیایی تی ‌آمتوکسام ( thiamethoxam ) را مصرف کنند .

پژوهشگران معتقد هستند که همانند اصرار انسان به دود سیگار، زنبورهای عسل نیز مصرف مواد غذایی سمی زیان آور را ترجیح می دهند .

قابل ذکر است که پیش از این نیز پژوهش ها و مطالعات بسیاری ، ارتباط مستقیمی بین آفت کش ها و کاهش سلامت و یا جمعیت زنبوران عسل پیدا کرده بودند .

جرالدین رایت ( Geraldine Wright ) سرپرست این تیم پژوهشی  از موسسه علوم اعصاب در دانشگاه نیوکاسل (Institute of Neuroscience at Newcastle University ) در مصاحبه ای مطبوعاتی اعلام کرد : اینکه زنبورهای عسل جمع آوری شهد حاوی نئونیکوتینویدها را ترجیح می دهند، می تواند تاثیر بسیار منفی بر کلونی ها و جمعیت زنبور عسل داشته باشد .

نئونیکوتینویدها با وارد شدن به خاک به وسیله گیاهان جذب می شوند . در نتیجه ژیگ‌ تراوی گیاهان ، زنبورها از این تراوه تغذیه می‌ کنند . در بسیاری موارد نئونیکوتینویدها که در اثر جذب به‌ وسیله گیاه ، در تراوه نیز وجود داشته ، وارد بدن زنبور عسل شده و باعث کاهش هوشیاری و حافظه در آن حیوان می‌ شود .

پژوهش دیگری که در این رابطه انجام شده توسط محققان دانشگاه لوند (Lund University ) سوئد صورت گرفته است منجر به کسب نتایج نسبتا مشابهی شده است . آن ها در مطالعات خود  دریافتند که این حشره کش ها اثری منفی بر زنبورهای عسل دارند .

این محققان به طور خاص  بر سلامت و رفتار زنبورهای عسل در این زمینه تحقیق کرده اند . تحقیقات آن ها نشان می دهد که سلامت ، رشد، تولید مثل و توزیع زنبورها تحت تاثیر منفی مواد شیمایی این حشره کش ها قرار می گیرد .

ماج رادلوف (  Maj Rundlof ) سرپرست این تیم تحقیقاتی در مصاحبه ای مطبوعاتی در این رابطه اعلام کرد : ما این تاثیر منفی را بر رشد و توانایی تولید مثل کلونی های زنبور عسل در نزدیکی مزارع کلزا ( مزارع گیاهان دانه روغنی ) دیده ایم .

پژوهشگران معتقد هستند که حتی اگر این زنبورها بتوانند خود را به این مواد وفق دهند ، تنها برای مدت کوتاهی این عمل صورت می گیرد ، در نهایت این مواد اثر منفی حود را بر بدن زنبورها خواهند گذاشت .

هر دوی این پژوهش ها و نتایج حاصل از آنها در آخرین شماره مجله طبیعت (Nature) به چاپ رسیده است .