ائروژل جدید برای ذخیره انرژی

ائروژل های گرافینی ساخته شده با پرینترهای سه بعدی دارای سطح گسترده ای بوده و رسانایی بالایی نیز دارند. این مواد علاوه بر سختی مکانیکی می توانند گاهی تا 90 درصد اندازه اولیه خود فشرده شوند. همچنین این ویژگی ها در میکروبلورهای ائروژل گرافینی نسبت به انواع بزرگ تر به مراتب بیشتر است.

ائروژل یک ماده متخلخل مصنوعی و دارای وزن اندک است که از ژل تهیه شده و البته محتوای مایع آن با گاز جایگزین می شود. به همین دلیل است که گاهی اوقات این ماده را «دود مایع» می نامند.

تلاش هایی که تاکنون برای تولید ائروژل های بزرگ گرافینی به انجام رسیده بود موفق نبوده و ماده حاصله معمولاً فاقد ویژگی های سودمند ساختارهای ریز ائروژل بوده است.

به هر حال، تلاش جدید دانشمندان به آنها این امکان را داد تا با استفاده از چاپگر سه بعدی، ائروژلی در ابعاد بزرگتر ایجاد کنند که ویژگی های حالت کوچکتر را همچنان در خود حفظ می کند.

در این فرآیند جدید، ابتدا با ترکیب محلول سوسپانسیون اکسید گرافین و پُرکننده سیلیکا، نوعی جوهر همگن و دارای گرانروی بالا برای چاپگر فراهم می شود. سپس این ماده در سرنگ های ویژه چاپگر سه بعدی قرار گرفته و از طریق دهانه میکروی این سرنگ در ساختارهایی سه بعدی قرار می گیرد. به این ترتیب امکان ساخت ساختارهای بسیار بزرگ ائروژل فراهم می شود.

این پژوهش به تازگی در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا