ابداع تکنولوژی کنترل هواپیما با مغز

همه ما در داستان های علمی – تخیلی در رابطه با کنترل ماشین توسط مغز مطالبی را خوانده ایم . قابل توجه است که امروزه علم تا حدی پیشرفته است که  دقت بازخوانی داده ها از مغز افزایش پیدا کرده و تقریبا این عمل به واقعیت پیوسته است .

محققان و پژوهشگران یک پروژه تحقیقاتی اروپایی موفق شدند تا یک هواپیمای بدون سرنشین یا همان پهپاد را در فرودگاهی خارج از شهر لیسبون کشور پرتغال ، از راه دور و توسط ذهن خلبان کنترل کنند. این فن آوری تحولی بزرگ را در زندگی افراد معلول ایجاد خواهد کرد .

ریکاردو مندس (Ricardo Mendes) هماهنگ کننده این پروژه می گوید : این نخستین بار است که ما به طور عمومی یک پرواز واقعی را با کنترل ذهن به نمایش می گذاریم که در واقع کاملا بی سابقه است .

همانند هواپیماهای بدون سرنشین دیگر، این پهپاد نیز دستورها را از طریق امواج رادیویی از زمین دریافت می کند ، اما این بار خلبان به جای استفاده از دسته کنترل و دکمه ها ، با افکارش، جهت حرکت پهپاد را مشخص کرده و آن را کنترل می کند.

ریکاردو مندس در ادامه می افزاید : ما در حال تغییر از کنترل معمولی هواپیماها به کنترل مغزی پروازها هستیم . از این لحظه هواپیما توسط امواج مغزی خلبان کنترل خواهند شد .

در این آزمایش ،خلبان  بر روی صفحه کنترل که شامل پارامترهای پرواز است ، متمرکز می شود . او از نظر ذهنی تلاش می کند تا هواپیمای بدون سرنشین را در جهت مورد نظرش هدایت کند و آن را در منطقه تعیین شده نگه دارد .

نونو لوریرو (Nuno Loureiro) از محققان حوزه تحقیقات پزشکی بنیاد شامپا لیمود (BMI Champalimaud Foundation) می گوید : این کار نباید بیش از حد دشوار باشد . با تمرین و آموزش بیشتر، ما می توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم و کار خلبانی را بیشتر بر مبنای ذهنی و انتقال مستقیم متمرکز کنیم .

در این فن آوری سیستمی به کار رفته که در آن مجموعه ای از الکترودها توسط یک کلاه به پوست سر فرد متصل می شود و فرد در فعالیتی ذهنی می تواند دستگاه مورد نظر را کنترل کند . قابل ذکر است که محققان با استفاده از نرم افزاری خاص پیام های فرستاده شده از مغز را دریافت می کنند ، به معنایی دیگر آنها می توانند ذهن فرد را بخوانند .

روی کوستا (Rui Costa) از سازندگان این فن آوری می گوید : ما با استفاده از یک کلاه که به پوست سر متصل است ، فعالیت های الکتریکی مغز را از سطح پوست سر دریافت می کنیم . ما این سیگنال ها را گرفته و به کامپیوتر منتقل می کنیم تا  آنها را به عناصر جنبشی قابل مشاهده تبدیل کرده و بتوانیم بر روی صفحه نمایش مشاهده کنیم .

سپس هنگامی که خلبان به صفحه نمایش نگاه می کند، مغزش می فهمد که چگونه الگوهای الکتریکی فرستاده شده، حرکات اشیاء را کنترل می کند. دانشمندان معتقد هستند که با آموزش و تمرین بیشتر، این روش می تواند برای کنترل خودروها نیز به کار رود.

روی کوستا در ادامه می افزاید : در اصل ، هر فردی می تواند این کار را بیاموزد اما در نهایت عملکرد نهایی به قابلیت یادگیری شخص بستگی دارد همان طور که هر کسی نمی تواند پیانیست شود.

لازم به ذکر است که این تکنولوژی بر روی یک هواپیمای بدون سرنشین کامل مورد آزمایش قرار گرفته است. محققان اشاره کرده اند که در آینده، رابطه مغز و ماشین ممکن است به ساده سازی سیستم های کنترل هواپیما و کوتاه تر شدن زمان آموزش خلبان ها کمک کند و ممکن است روزی به افراد معلول کمک کند تا بتوانند هواپیماها را به پرواز درآورند .

ریکاردو مندس در این رابطه می گوید : علاوه بر صنعت هوانوردی ، ما در پی استفاده از این فن آوری در زمینه های گوناگون هستیم . شما می توانید تصور کنید افراد معلول بتوانند صندلی چرخدارشان را با ذهن شان کنترل کنند و یا این فن آوری برای کنترل لوازم برقی خانه استفاده شود. از خاموش و روشن کردن لامپ ها ، تا تایپ کردن یا کنترل اندام های مصنوعی با سیگنال های مغز امکان پذیر است ، همه این اعمال روزی با توسعه بیشتر این فن آوری کنترل مغزی انجام خواهد شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا