10 انجمن علمی در آستانه لغو مجوز

به گزارش ایرنا، دکتر مرتضی براری روز سه شنبه در نشست روسای انجمن های علمی ایران با حضور وزیرعلوم در محل این وزارتخانه اظهار داشت: اتحادیه های انجمن های علمی در واقع با هدف جلوگیری از موازی کاری تشکیل شده اند و به لحاظ ساختار سازمانی در عرض انجمن ها قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل شورای انجمن های علمی نیز با هدف انسجام بخشی به فعالیت این انجمن ها صورت گرفته و این شورا کمک زیادی به تعامل میان انجمن های علمی و دستگاه های کشور می کند.

براری با بیان اینکه مجوز انجمن های علمی در شش حوزه علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، بین رشته ای و هنر از سوی وزارت علوم صادر می شود، ادامه داد: تعداد انجمن ها از 215 مورد در سال 1388 به 348 انجمن در سال 93 رسیده است و به طور کلی هر ساله به طور متوسط بین 20 تا 25 انجمن علمی جدید مجوز می گیرند.

وی لغو مجوز انجمن های علمی ضیف را از رویکردهای وزارت علوم برشمرد و گفت: در رتبه بندی سال 92 تعداد 57 انجمن رتبه A، 57 انجمن رتبه B، 80 انجمن علمی رتبه C و تعداد 48 انجمن رتبه D و 48 انجمن دیگر رتبه F را به دست آوردند و و هشت انجمن نیز به خاطر عملکرد ضعیف ، لغو مجوز شدند.

به گفته براری از مجموع 40 انجمن علمی ضعیف شناسایی شده در سال 93 نیز به 30 انجمن فرصت داده شده تا خود را تقویت کنند و پرونده 10 انجمن دیگر نیز برای لغو مجوز به کمیسیون ارجاع شده است.

وی کمبود اعتبارات مالی را از مشکلات انجمن های علمی عنوان کرد و گفت: با وجود افزایش تعداد انجمن ها طی سالهای اخیر، میزان اعتبارات آنها افزایش چندانی نداشته است و از مجموع یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار مصوب این انجمن ها در سال گذشته نیز تاکنون فقط نیمی از این مبلغ محقق شده است که امیدواریم 50 درصد باقیمانده نیز هرچه زودتر در اختیار انجمن ها قرار گیرد.

براری حضور بیش از 156 هزار نفر به عنوان اعضای حقیقی انجمن های علمی کشور که اکثر آنها را استادان دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند را از پشتوانه های علمی این انجمن ها ذکر کرد و گفت: انتشار 253 مجله علمی توسط انجمن ها نیز نشاندهنده حضور موثر این تشکل ها در تولیدات علمی کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا