تصویر جدید ناسا از قطب جنوب مشتری

به گزارش سیناپرس از ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، فضا پیمای "جونو"(Juno) که متعلق به "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا) است تصویر جدیدی از قطب جنوب مشتری و طوفان‌های آن به زمین فرستاده است.قطب جنوب مشتری در این تصویر همچنان طوفانی بوده و پدیده‌ای موسوم به "رشته مروارید" را نمایش می‌دهد.

این تصویر از ارتفاع 49 هزار و 900 کیلومتری و از زاویه 65.9 درجه‌ای قطب جنوب مشتری گرفته شده است.براساس اعلام ناسا در این تصویر تفاوت رنگ‌ها نشان‌دهنده شدت و ضعف طوفان در نقاط مختلف است.

ناسا در توضیحات مربوط به این تصویر آورده است: چهار نقطه سفید بیضی‌شکل در قطب جنوب مشتری که اصطلاحا رشته مروارید نامیده می‌شوند، کانون‌های ایجاد طوفان در بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی هستند.

 

این نقاط طوفان‌هایی ایجاد می‌کنند که به رنگ‌های کرم و نارنجی قابل مشاهده هستند.

 این دومین عکس جونو از قطب جنوب مشتری در ماه‌های اخیر است.

مشتری گوی غول پیکری آمیخته از گاز و مایع است و گمان می‌رود مقداری سطح جامد هم داشته باشد. این سیاره از ماده هیدروژن بین ۸۸ تا ۹۲ درصد و هلیم هشت تا 12 درصد تشکیل شده است. قطر مشتری در ناحیهٔ استوا 142 هزار و 984 کیلومتر است و بر اساس تئوری‌های ارائه شده این بالاترین طول قطری است که یک سیارهٔ گازی می‌تواند داشته باشد.

جرم مشتری به تنهایی 2.5 برابر جرم تمام سیاره‌های دیگر در سامانهٔ خورشیدی است. نسبت جرم این سیاره به اندازه‌ای است که مرکز سنگینی سراسری آن با خورشید بالاتر از سطح خورشید، در 1.68 برابر شعاع خورشید (فاصله از مرکز خورشید) قرار می‌گیرد.

حجم مشتری ۱۳۲۱ برابر حجم زمین است ولی جرم آن تنها ۳۱۸ برابر زمین است. این نسبت، زمین را بطور قابل توجهی متراکم تر از مشتری نشان می‌دهد. شعاع مشتری حدود یک دهم شعاع خورشید است و جرم آن 0.001 برابر جرم خورشید است، بنابراین چگالی این دو با هم مشابه است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا