شناسایی سیانید در 70 ثانیه

به گزارش ایسنا، سم سیانید می‌تواند فرد را ظرف 30 دقیقه از پای درآورد و آزمایشات استاندارد کنونی برای تعیین آن در خون 24 ساعت زمان می‌برند.زمانی که نمونه آب یا خون در درون ابزار جدید قرار می‌گیرد، اسید موجود در درون آن موجب می‌شود سیانید به گاز تبدیل شود. این گاز سپس در درون ماده‌ای در بستر ابزار به دام می‌افتد و سیانید موجود با عامل شیمیایی دیگری واکنش نشان می‌دهد؛ این موضوع باعث می‌شود سیانید با قرارگرفتن در معرض نور، در شکل نور فلورسنت بدرخشد و با اندازه‌گیری شدت این نور، می‌توان تراکم این سم را تعیین کرد.

در آزمایش‌های انجام‌شده روی خرگوش‌ها، این حسگر در شناسایی سیانید صد در صد دقیق عمل کرده و این موضوع حتی در تراکم سیانید که 200 برابر پایین‌تر از میزان مرگبار بود نیز صدق می‌کرد.«برایان لوگ» طراح این ابزار هم‌اکنون به دنبال آزمایش ابزار ابداعی بر روی حیوانات با جثه بزرگ‌تر، کوچک‌سازی وسیله و دریافت تأییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)‌ است.

وی همچنین به دنبال کاهش‌دادن زمان تشخیص سیانید در کمتر از یک دقیقه بوده و امیدوار است راهی را برای شناسایی سیانید در نمونه‌های بزاق بیابد، زیرا سم به طور طبیعی از طریق بینی و دهان وارد بدن می‌شود.این حسگر بیشتر برای افرادی مانند آتش‌نشان‌ها کاربرد خواهد داشت که هنگام خاموش‌کردن حریق‌های صنعتی در معرض سیانید هستند.