کاربران خانگی در معرض باج‌گیری سایبری

سیدهادی سجادی معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران گفته است مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای (مرکز ماهر) مشغول بررسی وضعیت رایانه‌های کشور در برخورد با این باج افزار است و نتایج این بررسی به زودی اعلام می‌شود.  سجادی از آلودگی 4 هزار رایانه به این باج افزار خبر داده و گفت است بسیاری از این رایانه‌های مربوط به مراکز و سازمان‌ها بودند که اقدامات لازم و اطلاع رسانی‌های لازم در مورد آن‌ها صورت گرفته است.

او گفته این باج‌افزار نوعی نرم‌افزار خود انتشار است و به همین دلیل کنترل آن بسیار دشوارتر است، اما می‌توان با رصد به موقع اوضاع آن را کنترل کرد.

سجادی از آلودگی 4 هزار رایانه به این باج افزار خبر داده و گفت است بسیاری از این رایانه‌های مربوط به مراکز و سازمان‌ها بودند که اقدامات لازم و اطلاع رسانی‌های لازم در مورد آن‌ها صورت گرفته است.

 

سجادی گفته از دو سال قبل باج‌افزارهای دیگری هم به فضای رایانه‌ای کشور وارد شده‌اند، اما هیچ کدام وسعت انتشار و تخریب و گستردگی واناکرای را نداشتند. او گفته این باج‌افزار همه نوع رایانه اعم از خانگی و سازمانی را آلوده می‌کند و بی‌توجهی نسبت به مسائل امنیت رایانه باعث نفود آن خواهد شد. 

سجادی از ارائه دستوارلعملی از سوی مرکز ماهر برای جلوگیری از رسوخ این باج افزار به رایانه‌ها خبر داده و خواسته کاربران این دستورالعمل را جدی بگیرند. او همچنین گفته چون دستوالعمل‌های امنیتی را می‌توان از طریق سازمانی پیگیری کرد هم‌اکنون بیشتر شاهد تعلل در زمینه رایانه‌ها و کاربران خانگی هستیم.

سجادی از رصد رایانه‌های آلوده توسط مرکز ماهر خبر داده و گفته با کشف رایانه الوده به سرعت نسبت به رفع مشکل و اجرای دستورالعمل‌های امنیتی اقدام می‌کنیم. او در توضیح نحوه عملکر باج افزار واناکرای گفته است:«باج افزار «واناکرای» سوء گیری خاصی نداشته و برای یک حوزه خاص طراحی نشده است. بلکه این باج گیر سایبری می تواند هر سیستمی که از سیستم عامل ویندوز بهره می برد را آلوده کرده و به ازای سرقت اطلاعات سیستم، تقاضای دریافت باج کند».

این باج افزار از  حدود یک ماه پیش در جهان شیوع گسترده یافت و با رمزگذاری و قفل کردن اطلاعات کاربران از آن‌ها در ازای آزادی اطلاعاتشان پول می‌گیرد. معمولا پرداخت‌ها برای آزادی اطلاعات باید به سیله بیت‌کوین باشد تا نویسندگان واناکرای از طریق ردگیری پول شناسایی نشوند.

غزال غضنفری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا