دنباله دار جانسون را فردا در آسمان رصد کنید

ستاره شناسان پیش بینی می کنند فردا چهارم ژوئن برابر با چهاردهم خرداد ماه، امکان رصد دنباله دار Comet V2 Johnson در آسمان مدارهای میانی و شمالی نیمکره شمالی زمین محتمل است. بر این اساس، رصدگران در مدارهای شمالی تر نیمکره شمالی فرصت بهتری برای تماشا و رصد این دنباله دار دارند. در همین رابطه سخنگوی مرکز افلاک نمای مسکو (Moscow Planetarium) طی اطلاعیه ای اعلام کرد: امکان دیدن این پدیده از طریق تلسکوپ های binoculars در شهر مسکو وجود داشته و موقعیت این شهر برای مشاهده دنباله دار فوق، ایده آل است.

در طول نیمه نخست ماه جاری میلادی این ستاره دنباله دار در صور فلکی گاوران یا Bootes قابل مشاهده بوده  و می توان آن را در نزدیکی  درخشان ترین ستاره صور فلکی نگهبان شمالی یا Arcturus  رصد کرد. در مدارهای میانی نیمکره شمالی (از جمله ایران) در صورت صاف بودن آسمان و نبودن ابر می توان این دنباله دار را در  منتهی الیه افق مشاهده کرد.

در این اطلاعیه همچنین عنوان شده است که در تاریخ 4 ژوئن 2017  دنباله دار موسوم به Comet C/2015 V2 که با نام Comet V2 Johnson نیز شناخته می شود از فاصله 121 میلیون و 325 هزار و 600 کیلومتری زمین عبور خواهد کرد. به همین دلیل امکان دیدن این دنباله دار با چشم غیر مسلح وجود نداشته و تنها با کمک تلسکوپ و تجهیزات ستاره شناسی می توان به تماشای این رویداد نشست. گفتنی است در طول نیمه نخست ماه جاری میلادی این ستاره دنباله دار در صور فلکی گاوران یا Bootes قابل مشاهده بوده  و می توان آن را در نزدیکی  درخشان ترین ستاره صور فلکی نگهبان شمالی یا Arcturus  رصد کرد.  

در مدارهای میانی نیمکره شمالی (از جمله ایران) در صورت صاف بودن آسمان و نبودن ابر می توان این دنباله دار را در  منتهی الیه افق مشاهده کرد.

دنباله دار موسوم به C/2015 V2 از انواع دنباله دارهای خانواده hyperbolic comet است که در تاریخ 3 نوامبر سال 2015 ستاره شناس اسپانیائی به نام جس جانسون و به کمک تلسکوپی از نوعSchmidt–Cassegrain telescope  کشف شد.

منبع: tass

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا