فروش غیرقانونی علم

دکتر علی جعفریان گفته این مسئله یکی از مهم‌ترین معضلات جدی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.دلیل این مسئله هم این است که منابع موجود کفایت تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را نمی‌دهد و این مساله در خصوص گروه علوم پایه که پرهزینه‌تر هستند، جدی‌تر است و موجب افت کیفیت پایان‌نامه‌ها شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی از طرحی برای ساماندهی پایان‌نامه‌ها خبر داده است و گفته یکی از مراحل این کار  تدوین شیوه‌نامه تهیه پایان‌نامه‌ها و گزارش نهایی است که تهیه، تدوین و ابلاغ شده است. اما این موضوع به دلیل به دلیل در دسترس نبودن منابع کافی وهمچنین تجهیزات زیرساختی مثل  وسایل آزمایشگاهی با مشکل روبرو است. مشکل دیگرهم در اجرای این طرح زمان زیاد انتظار دانشجویان است و به گفته جعفریان مجریان تلاش می‌کنند همه دانشجویان در زمان مقرر پایان نامه را به پایان برسانند تا مسئله حل شود. جعفریان همچنین گفته: «وقتی به طور مثال 50 هزار دانشجوی ph.d داریم که همه باید پایان‌نامه بگذرانند و زیر ساخت‌های آن وجود ندارد، این معضلات نیز پدید می‌آید».

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این زمینه تا حدودی کمک کرده است و سال گذشته نیز قول کمک 17 میلیاردی را دادند که تا کنون 2 میلیارد آن محقق شده، اما به طور کلی تا زمانی‌که بودجه وجود نداشته باشد و زیرساخت‌ها فراهم نشود، نمی‌توان انتظار پایان‌نامه‌های خوب داشت.

مشکل فروش پایان نامه وتقلبات علمی چندسالی است که در جامعه داغ شده است. تخمین زده می‌شود در رشته‌های مهندسی و علوم پایه نیمی از پایان نامه‌های فوق لیسانس و بخش مهمی از پایان نامه‌های دکتری تقلبی بوده و در حاشیه میدان انقلاب تهیه شوند.

 

غزال غضنفری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا