کشف مجسمه های هخامنشی در لبنان

تیمی از پژوهشگران و باستان شناسان موسسه مطالعات و تحقیقات باستان شناسی مدیترانه یا Polish Center of Mediterranean Archaeology  از کشور لهستان که در حال بررسی و گمانه زنی محوطه های تاریخی کشور لبنان بودند، موفق به کشف تندیس هایی از دوره هخامنشی شدند. بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه، در این عملیات کاوش تکه های چهار مجسمه سرامیکی در یک خاکستردان و محوطه دفع ضایعات واقع در شهر باستانی پروفیرئون (Porphyreon) کشف شد که به صورت بقایای تکه تکه شده ای بودند که توسط اعضای این تیم باستان شناسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. مجسمه های فوق همگی به شکل سر انسان (با جنسیت مونث)  بوده و باستان شناسان تخمین می زنند که حدودا 2 هزار و 400 سال قدمت داشته و متعلق به دوران امپراتوری هخامنشی هستند.

در این عملیات کاوش تکه های چهار مجسمه سرامیکی در یک خاکستردان و محوطه دفع ضایعات واقع در شهر باستانی پروفیرئون (Porphyreon) کشف شد که به صورت بقایای تکه تکه شده ای بودند که توسط اعضای این تیم باستان شناسی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. مجسمه های فوق همگی به شکل سر انسان (با جنسیت مونث)  بوده و باستان شناسان تخمین می زنند که حدودا 2 هزار و 400 سال قدمت داشته و متعلق به دوران امپراتوری هخامنشی هستند.

کاملترین مجسمه کشف شده  در بین این چهار مجسمه، که بزرگترین آن ها محسوب می شود حدود 9 اینچ (برابر با 22.8 سانتیمتر) ارتفاع و 6 اینچ (برابر با 15.24 سانتیمتر) پهنا دارد. روی این مجسمه ها آثاری از نقوش و تزئینات  قرمز رنگ نیز  دیده می شود. در این مجسمه ها، زنان فوق الذکر  موی خود را با سرپوشی که یونانی ها به آن استفانی (stephane) می گفتند پوشیده شده است.

به اعتقاد باستان شناسان، وجود سه حفره در بخش بالائی این مجسمه ها نشان می دهد که از این تندیس ها به منظور تزئینات استفاده شده و احتمالا از دیوار آویزان می شدند.  در یکی از این مجسمه ها تصویر نوعی طلسم مصری دیده شده و یکی دیگر از آن ها نیز دارای ویژگی های هنر فینیقی است.

اروسزولا ویسنکیاک (Urszula Wicenciak)  متخصص سفال شناسی که این تندیس ها را مورد مطالعه قرار داده است، درباره آن ها اعلام کرد: گل به کار رفته در این سفالینه ها از شهر باستانی صور واقع در در لبنان امروزی استخراج شده است. در این محوطه دفع ضایعات باستانی همچنین قطعات دیگری از سفالینه ها، استخوان های سوخته حیوانات، میوه هایی مانند انگور، زیتون و نخود کشف شده است.

لازم به توضیح است که امپراتوری هخامنشی که بزرگترین امپراتوری تاریخ محسوب می شود از بخش های غربی هندوستان، افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی تا آسیای صغیر و بخش هایی از شرق اروپا و همچنین مناطقی از شمال قاره آفریقا از جمله مصر و بخش هایی از اتیوپی را شامل می شد.

مطالعات و بررسی در رابطه با این یافته ها هچنان ادامه دارد و باستان شناسان امیدوارند با کشف شواهد بیشتر، اطلاعات جامع تری از این منطقه و پیشینه آن به دست آورند.

 

منبع: livescience

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا