شکار اجرام آسمانی سرگردان با لیزر

تهدید بوجود آمده از جانب این بقایای سرگردان علت پیشنهاد راه حل های مختلفی مثل ابر گازی , تور و بادبان از سوی دانشمندان بوده است. با استفاده از روش ها و راه حل های پیشنهادی می توان قطعات بزرگ تر را به دام انداخت اما همچنان قطعات ریز که همانند گلوله دور کره زمین در حال گردش هستند در جو باقی خواهند ماند. گروهی از محققان بین المللی برای رفع این مشکل در حال بررسی سیستمی هستند که می تواند این قطعات ریز و خطرناک را با استفاده از لیزر از میان ببرد.

به گفته محققان سیستمی که قرار است در فضا مستقر شود  از 2 المان اصلی تشکیل شده , یکی تلسکوپی قدرتمند ساخت مجموعه EUSO  از کشور ژاپن و دیگری لیزر قدرتمند  فیبری است. تلسکوپ این مجموعه برای تشخیص و شناسایی اشعه ماورای بنفش ساطع شده از اجرام وارد شده به اتمسفر زمین طراحی شده است.

زمانی که شئی و مکان آن شناسایی شد سیستم به طور خودکار به لیزر فرمان می دهد تا نور خود را با پالس های شدید روی شئی مورد نظر متمرکز کند. این پروسه که طی آن یک طرف شئی مورد نظر حرارت دیده و به حالت پلاسما در می آید فرایند پلاسما نام دارد, زمانی که حالت پلاسما گسترش یابد شئی به اتمسفر سقوط کرده و در حین عبور از آن سوخته و از بین می رود.

این سیستم قرار است به صورت آزمایشی روی ایستگاه بین المللی فضایی قرار گرفته و در ابتدا روی از بین بردن اجرام متحرک اطراف ایستگاه فضایی تمرکز کند. در صورت عملکرد موفقیت آمیز مدل آزمایشی این سیستم جایگزین مدل اصلی با قابلیت هدف قرار دادن اجرام موجود در فاصله 100 کیلومتری خواهد شد.

در روش پیشنهادی محققان , سیستم در ارتفاع 800 کیلومتری (497 مایلی ) از سطح زمین جایی که اجرام سرگردان زیاد تری موجود است قرار می گیرد. به گفته محققان روش پیشنهادی آن ها برای از بین بردن این اجرام کاملا با روش مرسوم که لیزر و تلسکوپ روی سطح زمین قرار می گیرند متفاوت بوده و به اعتقاد آن ها روششان بسیار کارآمد تر و ارزان تر از مدل زمینی این سیستم است. لیزر نصب شده در فضا در طول 5 سال توانایی از بین بردن تمام اجرام سرگردان بسیار کوچک را دارد.