ارتباط خروپف و کاهش توان ذهنی

خروپف و آپنه خواب دو نمونه از مشکلات تنفسی هنگام خوابند  که در میان افراد سالمند بسیار شایع هستند. حدود 52 درصد مردان و حدود 26 درصد زنان از این مشکل رنج می‌برند.

پژوهشگران مطالعه ای جدید، سوابق پزشکی 2470 بیمار 55-90 ساله را مورد بررسی قرار داده و آنها را از نظر مشکلات مربوط به حافظه و تفکر به دو دسته مراحل اولیه اختلال شناختی خفیف (MCI)، و آلزایمر طبقه بندی کردند.

محققان همچنین افراد مبتلا به مشکلات تنفسی درمان نشده در خواب را بررسی و با افرادی که از نظر تنفسی مشکلی نداشتند و یا تحت درمان بودند، مقایسه کردند. نتیجه این بود که افراد مبتلا به مشکلات تنفسی به طور متوسط 10 سال زودتر از دیگران به بیماری اختلال شناختی خفیف (MCI) و 5 سال زودتر از دیگران به آلزایمردچار می ‌شدند. به عنوان مثال، سن ابتلا به این اختلال در افرادی که مشکلات تنفسی دارند، 77 سال و در دیگران 90 سال است. همچنین متوسط سن ابتلا به آلزایمر برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند 83 سال و برای دیگران 88 سال است.

این مطالعه نشان داد افرادی که مشکلات تنفسی خود را از طریق دستگاه تهویه با فشار مثبت مداوم راه هوایی درمان کرده بودند، 10 سال دیرتر از دیگران به اختلال شناختی مبتلا می‌شدند. دستگاه تهویه با فشار مثبت مداوم راه هوایی، دستگاهی است که به طور مرتب دم و بازدم افراد را در هنگام خواب کنترل می‌کند. بر اساس یافته‌های این مطالعه سن شروع بیماری اختلال شناختی در افراد درمان شده با افرادی که به هیچ وجه مشکل تنفس در هنگام خواب نداشتند یکسان بود.

پژوهشگران درصدد یافتن راهی هستند تا بفهمند که آیا استفاده از دستگاه یاد شده می‌تواند در پیشگیری یا به تاخیر انداختن کاهش قدرت حافظه و تفکر تاثیر داشته باشد یا خیر. از آنجا که این یافته‌ها قادر به نشان دادن علت و تاثیرات ارتباط بین مشکلات تنفسی هنگام خواب و کاهش قدرت حافظه و تفکر نیستند، هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

این پژوهش به تازگی در ژورنال پزشکی American Academy of Neurology منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا