وفات مهرداد اوستا

محمدرضا رحمانی مشهور به مهرداد اوستا، از شعرای نامی معاصر – در سال 1306 شمسی در بروجرد متولد شد و تحصيلات مقدماتی را در زادگاه خود به پايان برد.

وي پس از اخذ ليسانس فلسفه به سمت دبيری، به تدريس پرداخت. استاد مهرداد اوستا، مبارزات سياسی خود را سال‏ها پيش از پيروزی انقلاب اسلامی در ايران آغاز كرد. او در مجموعه اشعار خود و نيز در كتاب "تيرانا" با لحنی تند از رژيم شاه انتقاد كرده است.

اوستا اشعاری زيبا درباره انقلاب اسلامی و همچنين رثای حضرت امام سروده است. او سال‏های بسياری از عمر خود را صرف تحقيق در اشعار شاعرانی همچون حافظ، مولوی، خاقانی و ادبيات اساطيری جهان كرد.

مهرداد اوستا در سرودن انواع شعر به ويژه قصيده مهارت و شهرت داشت. وی بعد از انقلاب اسلامي ايران، سمت مشاور فرهنگی رياست جمهوری را بر عهده داشت. همچنين در سال‏های پايانی عمر خود به عنوان رييس شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعاليت می کرد.

از اين شاعر گرانقدر آثار منظوم و منثور ارزشمندی چون امام، حماسه‏ ای ديگر، و از كاروان رفته به يادگار مانده است. مهرداد اوستا سرانجام در 17 ارديبهشت 1370 در 63 سالگی جان به جان آفرين تسليم كرد و رخ در نقاب خاك كشيد.

 

منبع: راسخون

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا