آلزایمر فراتر از یک بیماری جسمی است

این بیماری یکی از رایج ترین گونه های جنون است که به وسیله زوال ذهنی مشخص می شود. عملکردهای ذهنی مانند حافظه٬ قوه درک رو به زوال می رود.اصلی ترین ویژگی و اولین نشانه بیماری آلزایمر٬ آسیب به حافظه است.

 

 آلزایمر یکی از ششمین دلایل عمده مرگ در ایالات متحده آمریکا است. از هر 8 فرد بالای 65 سال یکی به بیماری آلزایمر مبتلا است. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و بیش از نیمی از افراد مستقر در آسایشگاه ها از بیماری آلزایمر و عوارض آن رنج می برند.

دکتر علیرضا شایان، متخصص روانپزشکی درباره علائم اولیه ابتلا به این بیماری می گوید:یکی از شایع ترین علائم آلزایمر فراموش کردن چیزهایی است که در فاصله زمانی نه چندان دور فرا گرفته ایددر حالیکه فراموش کردن قرار ملاقات، نام یا شماره تلفن دوستان طبیعی است ، اما در افراد مبتلا به آلزایمر فراموشی بیشتر اتفاق می افتد و بعد ها نیز با گذر زمان موارد فراموش شده را به خاطر نخواهند آورد.

همچنین افراد مبتلا به آلزایمر به سختی می توانند وظایف خود را بدون فکر کردن به خاطر بیاورند. فراموش کردن شیوه طبخ غذا، تعمیر لوازم منزل و یا بازی های ساده از جمله مشکلات این افراد است.

 وی می افزاید: هر فردی ممکن است بعضی اوقات به سختی بتواند کلمات صحیح را پیدا کند. اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب مواقع کلمات ساده را فراموش می کنند و یا واژه های غیر معمولی را جایگزین می کننداز طرف دیگرافراد مبتلا به آلزایمر اغلب به طور کلی شماره ها را فراموش می کنند و یا نمی دانند که چه کاری باید با آن انجام داد

دکتر شایان قرار دادن اشیاء در جای غلط را از دیگر علایم اولیه ابتلا به آلزایمر می داندو می گوید: هرکس ممکن است به طور اتفاقی کلید یا کیف پول خود را در جای غلط بگذارد. اما افراد مبتلا به آلزایمر اغلب چیزها را در جای غلط می گذارند . مثلا ممکن است اتو را در یخچال قرار دهند.

تغییر در رفتار و خلق و خو را هم می بایست به این علایم اضافه کرد.افراد مبتلا به آلزایمر به سرعت تغییر خلق و خو می دهند . مثلا ممکن است بدون هیچ دلیل مشخص از حالت آرام به گریه و یا عصبانیت تغییر خلق دهند.

وی می افزاید: شخصیت افراد در طول زندگی معمولا تا حدودی عوض می شود. اما افراد مبتلا به آلزایمر به طور بارزی تغییر شخصیت می دهند. مثلا ممکن است بدگمان، ترسو و یا وابسته به سایر افراد خانواده شوند.در کل می توان گفت افراد مبتلا به آلزایمر اغلب بسیار غیر فعال هستند . ساعت های طولانی به تماشای تلویزیون می نشینند. بیش از حد طبیعی می خوابند و هیچ تمایلی برای فعالیت ندارند.

 

دکتر شایان در مورد پیشگیری از این بیماری تاکید می کند:تاکنون هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری از آلزایمر وجود نداشته است، اما تحقیقات اخیر روش هایی را در پیشگیری از آلزایمر موثر می داند که می توان در سه اصل تمرینات فکری، تمرینات بدنی و پیروی ازرژیم غذایی سالم آنها را خلاصه کرد.

 افرادی که مرتب مطالعه می کنند و یا بازی های فکری انجام می دهند، جدول حل می کنند و …..کمتر در معرض ابتلا به این بیماری خواهند بود.از طرف دیگر 30 دقیقه ورزش روزانه تاثیر به سزایی در سلامت قلب ، ماهیچه ها و مغز دارد. پیاده روی، باغبانی، تمیز کردن منزل، رقصیدن و….می تواند نوعی ورزش باشد.در این میان نباید فراموش کرد که مصرف روزانه حداقل 5 نوع میوه و سبزی تازه مثل سبزیجات پهن برگ مثل بروکلی، اسفناج و کاهو در پیشگیری بسیار موثر است. همچنین ازآنجاکه اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند مقدار کمتری ویتامین D راداراهستند ،میزان زیاد این ویتامین در بدن به كاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر كمك می كند.

دکترشایان معتقد است اگر چه بیماری آلزایمر باعث تغییراتی عمیق می‌گردد ولی فرد بیمار هنوز می تواند قدردانی خود را ابراز کند و احساساتی چون خوشحالی، خشم، ترس، عشق و یا غم را نشان دهد.با آگاهی از شخصیت بیمار و تجارب زندگی گذشته او می توان تدابیری اتخاذ کرد تا زندگی فعلی شخص از کیفیت خوبی برخوردار شود.

وی درمورد معالجه این بیماری می گوید: در حال حاضر، تشخیص طبی در مراحل اولیه بیماری امکان پذیر است .تشخیص بیماری آلزایمر عمدتا بر اساس تاریخچه  بالینی، آزمون‌های حافظه و بررسی عملکرد فکری و ذهنی بیمار انجام می‌پذیرد پیشرفت در تحقیقات موجب شده که بعضی از علائم بیماری را در بعضی از بیماران بتوان معالجه کرد.

دکترشایان  در پایان در مورد نقش وراثت در این بیماری اظعان داشت:  محققان علت دقیق بیماری آلزایمر را نمی دانند. اما احتمالاً علت آن به ترکیبی از ژن های مختلف و عوامل دیگر مربوط می شود. تحقیقات ژنتیکی٬ برای اندازه گیری خطر و میزان پیشرفت بیماری آلزایمر٬ بر روی انتقال موروثی خصوصیات جسمی و روحی (انتقال کیفیت ها و بیماری ها از والدین به فرزندان) سالهاست که آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

 

 

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا