مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا،
انیمیشن در حوزه صنایع خلاق از بازار مدرن محروم است/ تعصب بر وجه هنری پویانمایی مانع برندسازی

 

 

مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی بر اهمیت جاری شدن نگاه صنعتی به انیمیشن و پویانمایی تاکید کرد و در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری سینا، گفت: تا زمانی که وجه صنعتی انیمیشن پررنگ نشود؛ ظرفیت‌های این هنر و صنعت همچنان ناشناخته می‌ماند و در صنایع بزرگ مانند فولاد، گاز، نفت و پتروشیمی و صنایع خلاق به کار گرفته نمی‌شود.

 

پریسا ساسانی: ناصر جاهدنیا، مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی و عضو هیات علمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان این مطلب که هنر و صنعت انیمیشن سودآوری و ارزآوری مناسبی برای کشور دارد؛ گفت: انیمشین همواره به عنوان یک هنر و صنعت فن‌آفرین مورد توجه بوده است که وجه هنری آن در حوزه صنایع نرم و خلاق به کارآمده و جنبه صنعتی آن هم در صنایع بزرگ مانند فولاد، نفت و غیره به ندرت به کار گرفته شده است.

 

ناصر جاهدنیا، مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی و عضو هیات علمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
ناصر جاهدنیا، مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی و عضو هیات علمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

 

 

به کارگیری انیمیشن در صنایع بزرگ عمری کمتر از 10 سال دارد

وی تاکید کرد: اما آنچه مسلم است جنبه به کارگیری انیمیشن در صنایع بزرگ عمری کمتر از 10 سال دارد که اگر این ظرفیت بیش از آنچه که اکنون موجود است؛ شناخته شود می‌تواند علاوه بر سودآوری به وجه هنری آن نیز کمک کند و منجر به تاثیرگذاری فرهنگی و هنری می‌شود.

ناصر جاهدنیا در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که هنر انیمیشن دچار یک دوگانگی است گفت: وجه هنری انیمیشن در کشور شناخته شده‌تر از وجه صنعتی آن است و اساسا هنرمندانِ این حرفه روی این موضوع تعصب دارند و انیمیشن را صرفا یک هنر می‌دانند و فعالان این هنر و صنعت که در حوز تولید و توسعه محصول انیمیشن وارد شده‌اند و اغلب از جنس علوم انسانی و مهندسی هستند معتقدند که وجه هنری انیمیشن قالب است. اما طرح موضوع فن‌آفرینی این هنر و صنعت و به نمایش گذاشتن توانایی‌های صنعتی آن تا اندازه‌ای این نگاه را تعدیل کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید:

پیدا و پنهان یک بازار گسترده و جذاب/جدول

آیا از ظرفیت صنعت انیمیشن ایران در اقتصاد هنر بهره‌برداری می‌شود؟

 

 

مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی ادامه داد: چندی پیش جشنواره ملّی فن‌آفرین شیخ بهایی برگزار شد که برای نخستین بار موضوع انیمیشن به عنوان یک هنر و صنعت فن‌آفرین مطرح شد. در این رویداد، کارگاه‌های متعددی درباره مقوله فن‌آفرینی انیمیشن برگزار شد و موضوعات مختلفی درباره کارآمدی این هنر در بخش صنعت مطرح شد و نتایج خوبی در جهت آگاهی بخشی این موضوع در برداشت.

 

انیمیشن به عنوان یک صنعت راه خود را در صنایع بزرگ باز کند

وی یادآور شد: از موضوعات مهمی که در این کارگاه مطرح شد، برندسازی، طرح مدل‌های جدید فروش محصول و مارکتینگ این هنر و صنعت بود که مورد استقبال قرار گرفت. متاسفانه یکی از مسائل مهم که در تولید و عرضه محصول هنر انیمیشن به خصوص در حوزه صنایع خلاق مهم است توجه به این مطلب است انیمیشن همچنان از بازار مدرن محروم است.

عضو هیات علمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت شبکه سازی گفت: شبکه سازی یکی از مهمترین وظایف بنیاد ملی پویانمایی است منتها برای رسیدن به این مهم خود استان‌ها باید شرایط حضور تیم‌های مختلف فن‌آفرین را در قالب رویدادهای هنری و صنعتی در مراکز استان فراهم کنند تا بتوان به شبکه سازی و ایجاد ارتباط دست یافت و در این راستا بنیاد ملی پویانمایی نقش حمایتی دارد.

جاهدنیا در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من هنر انیمیشن در ایران هنوز به بلوغ نرسیده است و برای رسیدن به شرایط مطلوب این هنر در حوزه صنایع خلاق و صنایع بزرگ، موضوع برندسازی و اقتصاد این هنر و صنعت باید به شکل جدی طرح بحث شود و تیم‌های بزرگ برندساز و مارکتینگ روی این موضوع کار کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا