هوش مصنوعی چگونه در علم عمل میکند؟/6
هوش مصنوعی ابزاری برای تنبلی جامعه علمی شده است/ پژوهش در کشور ما شغل به شمار نمیرود

یک مدرس هوش مصنوعی و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری سینا، بر آموزش هوش مصنوعی به عنوان یکی از ابزارهای موجود در فضای مجازی تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری سینا، سید علی موسوی، مدرس هوش مصنوعی، محقق پسادکتری دانشگاه تهران و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و گفت: ابزارهای هوش مصنوعی مانند چتجیبیتی که به صورت رایگان در اختیارعموم قرار گرفته اغلب دچار خطا در پایش داده هستند ومتاسفانه همین خطا به عنوان اطلاعات دست اول در اختیار کاربر قرار میگیرد.
هوش مصنوعی باید آموزش داده شود
وی ادامه داد: به همین دلیل موضوع، هوش مصنوعی با در نظر گرفتن این مهم که ابزاری در دست انسان امروز است، مانند هر پدیده تکنیکالِ دیگری باید آموزش داده شود.

بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی در درمانهای نوین کارایی فوق العادهای داشته است
مدیر گروه پژوهشی پزشکی بازساختی پژوهشگاه رویان: هوش مصنوعی تاثیر مستقیم بر سبک زندگی مردم دارد
این مدرس هوش مصنوعی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به این مطلب که ابزارهوش مصنوعی نیاز به فرهنگسازی دارد؛ گفت: یکی دیگر از مخاطرات این ابزار رواج آن در بین دانش آموزان، دانشجویان و حتی استادان در دریافت موضوعات مورد تحقیق است که متاسفانه به دلیل همان خطا در پایش بسیاری از تحقیقهای علمی و پژوهشی صحت ندارند و در عین حال در جامعه رواج پیدا کرده است.
بازنگری در پژوهشهایی که با موضوعات حساس ارائه میشود
این محقق دانشگاه تهران که رساله دکتری او در سال گذشته عنوان رساله نمونه را کسب کرده است؛ تاکید کرد: بر همین اساس به اعتقاد من، هوش مصنوعی ابزاری برای تنبلی جامعه علمی و پژوهشی شده است و این روش برای فعالیتهای پژوهشی به هیچ عنوان مورد تایید نیست و نیاز به بازنگری در پژوهشهایی دارد که به خصوص در موضوعات حساس ارائه میشود.
سید علی موسوی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات قابل توجه این است که پژوهش در کشور ما یک شغل به شمار نمیرود و از مزایا و امکانات بیمه و رفاهی که سایر حرف برخوردارند؛ بهره مند نیستند؛ به همین دلیل است که ابزارهوش مصنوعی فرصت عرض اندام پیدا کرده این در حالی است که اگر نظارتی بر پژوهش صورت میگرفت و پژوهشگر صاحب شغل پژوهش میشد؛ موضوع هوش مصنوعی قابل رصد و کنترل بود.