بررسی روند تکامل استخوان چانه در انسان

بیش از یک سده است که پژوهشگران و دانشمندان در حال بررسی و مطالعه این موضوع هستند که چرا انسان در بین تمامی گونه های راسته پستانداران ، دارای چانه ای متفاوت و  برجسته است . نژاد انسان های مدرن امروزی ، در دوران کودکی و نوجوانی فاقد برجستگی چانه هستند و این ویژگی در نئاندرتال ها هم دیده می شود ولی رفته رفته و با ورود به دوره بلوغ ، این خصیصه در ظاهر و سیمای انسان مدرن پدیدار می شود .

این موضوع سبب شد تا ناتان هولتون Nathan Holton و تیمی از دانشجویان وی در دانشگاه یووا  University of Iowa  ، اقدام به بررسی و مطالعه علمی این موضوع کنند . این تیم پژوهشی در مطالعات خود به ثبت و اندازه گیری ابعاد صورت و جمجمه بیش از 40 نفر اقدام کرد که در رده های سنی متنوعی از نوزادان تا افراد بالغ بودند . آن ها در مطالعات خود دریافتند که فشار های مکانیکی وارد شده بر استخوان فک تحتانی از قبیل جویدن  ، نمی تواند موجب پدیدار شدن این ویژگی در استخوان های فوق باشد .

 

ناتان هولتون در این رابطه اعلام کرد : " به طور خلاصه ، ما موفق به کشف هیچ گونه شواهدی که نشان دهد استخوان چانه انسان به دلیل فشار های مکانیکی دارای ویژگی های خاص مبتنی بر وظیفه خود می شود ، نشده ایم و حتی در برخی موارد ما دریافتیم ، استخوان چانه در هنگام رشد خود ، در برابر فشار های مکانیکی مقاومت می کند . "

از سوی دیگر روبرت فرانسیسکاس Robert Franciscus که یک متخصص انسان شناسی و از اعضای تیم پژوهشی فوق است ، اعلام کرد :" من بر اساس شواهد موجود می توانم اظهار کنم که این ویژگی به دلیل نوع زندگی انسان مدرن که همراه با افزایش مشارکت اجتماعی با سایر انسان ها بوده و منجر به همکاری های گروهی شده است ، پدیدار می شود . انسان نیازی به جنگ دائمی با سایر همنوعان خود برای حفظ قلمرو و مایملکش نداشته و این موضوع سبب کاهش سطح برخی از هورمون ها در بدن وی شده است . مهمترین  این هورمون ها تستسترون است که تغییر در آن ، سبب ایجاد تغییرات قابل توجهی در صورت و جمجمه مردها شده است . به این ترتیب همزمان با کوچک تر شدن ابعاد جمجمه ، فک و چانه انسان،  استخوانی تر به نظر رسیده و برجسته می شود . "

این پژوهشگر انسان شناس در خاتمه افزود : " موضوعی که ما در حال بحث و مطالعه روی آن هستیم ، بحث قابلیت های انسان به عنوان یک موجود اجتماعی است که قادر به برقراری ارتباطات گسترده ای با همنوعان خود به صورت ساختاری از یک شبکه منسجم جهت تبادل تجربیات و اطلاعات است . این موضوع سبب شده تا انسان اقدام به نوآوری در مسائل مختلف کرده و جنس نر در انسان ها ، به جای رقابت و جنگ دائمی با یکدیگر ، هم جنس های خود را در جامعه تحمل کرده و با ان ها تعامل دارند . این موضوع سبب تغییر ساختاری در بدن ما شده و تاثیر آن در صورت و جمجمه انسان مشاهده می شود . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا