دیابت و افسردگی، خطر ابتلا به دمانس را افزایش می‌دهند

در این مطالعه پژوهشگران خطر ابتلا به دمانس را در بیش از 2.5 میلیون نفر از رده سنی 50 سال به بالا مورد بررسی قرار دادند. این گروه شامل افراد مبتلا به دیابت نوع دو، افسردگی و یا هر دو وضعیت بودند. حدود دو درصد از این افراد نیز مبتلا به دمانس پیشرفته بودند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد از میان افراد مبتلا به دمانس پیشرفته، بیش از 26 درصد افسردگی، حدود 11 درصد دیابت نوع دو و 7 درصد هر دو بیماری را داشتند. در مجموع خطر ابتلا به دمانس در افرادی که تنها مبتلا به دیابت بودند 20 درصد بیشتر از دیگران و در افراد افسرده 80 درصد بیشتر از دیگران بود.

احتمال ابتلا به دمانس در افرادی که هر دو مشکل افسردگی و دیابت را داشتند، دو برابر بیشتر از کسانی بود که هیچکدام از این دو بیماری را نداشتند. در افراد مبتلا به دیابت نوع دو که رایج‌ترین نوع دیابت است، سلولهای بدن قادر به پاسخ دادن به هورمون انسولین نیستند.

پژوهشگران همچنین دریافتند خطر ابتلا به دمانس ناشی از هر دو وضعیت افسردگی و دیابت در افراد زیر 65 سال به مراتب بیشتر است. در این رده سنی، ترکیب دیابت و افسردگی حدود 25 درصد از کل موارد دمانس و حدود 6 درصد از تمام افراد مورد بررسی در این مطالعه را تشکیل می‌دهد.

در این مطالعه هیچ آزمایشی که بتواند ارتباط بین دیابت و افسردگی را شرح دهد به انجام نرسید. با این حال این امکان وجود دارد که دیابت روی سیستم خون رسانی به مغز اثر گذاشته و به دمانس منجر شود. از سوی دیگر، ارتباط بین افسردگی و دمانس ممکن است به دلیل التهاب‌هایی باشد که معمولا با افسردگی توام هستند و می‌توانند سبب ابتلا به دمانس شوند.

با توجه به افزایش موارد ابتلا به دمانس و دیابت نوع دو، پژوهشگران تصمیم دارند اقداماتی در این رابطه انجام دهند تا این بیماری به نوعی اپیدمی تبدیل نشود. رژیم غذایی و ورزش از جمله مواردی است که در پیشگیری از دیابت بسیار موثر است.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا