دکتر منتظری تاکید کرد؛
بهکارگیری توان جهاددانشگاهی در مسیر پرورش دانشمندان مؤمن و انقلابی و تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان

رئیس جهاددانشگاهی در مراسم اختتامیه نخستین دوره آموزشی تعالی مدیران جهادی با تأکید بر اینکه یکی از تلاشهای ما احیای گفتمان اصلی و ارزشهای بنیادین جهادی است گفت: توان مدیران این نهاد باید در مسیر پرورش دانشمندان مؤمن و انقلابی و تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان در کشور باشد.
به گزارش خبرگزاری سینا، مراسم اختتامیه اولین دوره آموزشی تعالی مدیران جهادی، سهشنبه ۹ اردیبهشتماه با حضور دکتر علی منتظری، رئیس جهاددانشگاهی، مدیران و شرکتکنندگان این دوره در سازمان جهاددانشگاهی تهران برگزار شد.
رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم با تأکید بر اینکه بهعنوان یک جهادگر همیشه به عضویت خود در این نهاد افتخار کرده و خواهم کرد، گفت: جهاددانشگاهی در طول سالها فراز و نشیبهای زیادی داشته است و در این ایام افراد زیادی برای این نهاد زحمت کشیدهاند، اما باید توجه کنیم که امروز همه در قبال وضعیت فعلی این نهاد مسئول هستیم.
لزوم توجه به ارزشهای بنیادین جهاددانشگاهی
دکتر منتظری در ادامه با اشاره به اینکه در مقاطع گوناگون ضرورت دارد که به گذشته نگاهی کنیم، بنشینیم و ببینیم که چه بر ما رفته است، چه شده و چه راهی در آینده باید رفت افزود: پاسخ به این سؤال خیلی ساده نیست؛ چون از دیدگاههای متفاوتی میشود به اینها نگاه کرد و در مقطع زمانی خودش آنها را تحلیل کرد؛ اما در همه این بررسیها یک چیز را نمیشود فراموش کرد و آن ارزشهای بنیادین جهاددانشگاهی است.
وی با اشاره به اینکه در ارزیابیهایمان باید انصاف را رعایت کنیم گفت: از نکاتی که در مدیریتهای جهادی و انقلابی باید مورد توجه باشد، این است که مدیران باید در دسترس باشند، تا افراد بتوانند در هر زمان، حتی برای مسائل شخصی، به مدیر مراجعه کنند و مدیران با دلسوزی پاسخگو و یاری رسان آنها باشند.
اهمیت پاسخگویی به مطالبات رهبر فرزانه انقلاب از جهاددانشگاهی
رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه رهبر فرزانه انقلاب در سخنانشان همواره از جهاددانشگاهی حمایت نمودهاند گفت: پاسخگویی به مطالبات رهبر فرزانه انقلاب از این نهاد اهمیت بسیاری دارد. منصفانه بگوییم که ما چقدر به توجه و امید ایشان پاسخ دادهایم؟ در خط مقدم این کار مدیران جهاد قرار دارند تا امیدی که به این نهاد بسته شده است، تقویت شده و روزافزون شود.
پرورش دانشمندان مؤمن و انقلابی و تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان
وی وظیفه مدیران جهاددانشگاهی را خیلی بزرگتر از موارد ذکر شده در اساسنامه یا آییننامهها خواند و گفت: توان مدیران این نهاد باید در مسیر پرورش دانشمندان مؤمن و انقلابی و تربیت صحیح فکری و عملی دانشجویان در کشور باشد.
دکتر منتظری با اشاره به اینکه فضیلت در جهاددانشگاهی به ایثار، ازخودگذشتگی، وفاداری به خون و راه شهدا است، نه عناوین گفت: به همین دلیل است که ما میگوییم از کلمه «عضو» استفاده شود نه «کارکنان»، زیرا همه ما یک خانواده هستیم.
رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه یکی از تلاشهای ما احیای گفتمان اصلی و ارزشهای بنیادین جهادی است گفت: ترویج این گفتمان یک وظیفه اصلی برای پاسخ به این انتظارات و امیدهای رهبر معظم انقلاب از این نهاد است. ما وظیفه داریم یک نهاد الگو درست کنیم که عطر مدیریتش دیگران را سرمست کند.
وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی یک نهاد عمومی غیردولتی است که مشروعیتش را از شورای عالی انقلاب فرهنگی و با واسطه از رهبر معظم انقلاب اسلامی گرفته و به لحاظ ماهیت، نهاد انقلابی و به لحاظ ساختار و تشکیلات یک نهاد عمومی غیردولتی است،گفت: متأسفانه ما را در همین قیود دولتی محصور کردهاند که امیدواریم بتوانیم بخشی از آن را از این قیدها رها کنیم تا با اتکا به اعضای این نهاد که سرمایه اصلی جهاددانشگاهی هستند به پرورش و جذب نیروی انسانی جهادی بپردازیم.
باید راههای گزین و برتر را با شهامت و جسارت انتخاب و اجرا کنیم
دکتر منتظری در پایان سخنانش گفت: فرآیند تربیت دانشمندان مسلمان و انقلابی، صبر و تحمل و گشادهرویی و وسعت نظر میخواهد. با یک مدیریت اداری که میگوید من دستم بسته است، نمیتوانم، قانون این را میگوید، دولت آن را گفته است، نمیشود. اگر جهاددانشگاهی میخواهد حرف گزین و برتر بزند، باید راههای گزین و برتر را با شهامت و جسارت انتخاب کند.
هدف از برگزاری دوره آموزشی تعالی مدیران جهادی
دکتر حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی، در این مراسم با اشاره به اینکه در این دوره چند هدف عمده داشتیم که مهمترین هدفمان تقویت فرهنگ و مدیریت جهادی بود، گفت: به همین دلیل شروع دوره با سخنرانی دکتر منتظری تحت عنوان «فرهنگ جهادی» و دکتر فرهمند تحت عنوان «شناخت نهادی جهاددانشگاهی» آغاز شد.
وی افزود: در مسیر تقویت فرهنگ جهادی، اگر میخواهیم به بهترین شکل ممکن از ظرفیت فرهنگ، تفکر و مدیریت جهادی استفاده کنیم، باید تحلیلی از داخل و هم محیط پیرامونی با دستگاههای دیگر و حتی شناخت کلان روندهای جهانی داشته باشیم.
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی ادامه داد: برای شناخت این موضوعات نیاز به ابزارهایی داریم که یکی از این ابزارها برخی از کارگاهها و آموزشهایی بوده که در دوره آموزشی تعالی مدیران جهادی پیشبینی شد.
دکتر فارسی با اشاره به اینکه برای حضور در این دوره، ۶۰ نفر از کسانی که زیستبوم خود را در جهاددانشگاهی تعریف کردهاند انتخاب شدند، گفت: این دوره دارای ۲۸ عنوان و ۱۴۴ ساعت آموزش بود که تقریباً ۶ ماه (دو ترم سهماهه) طول کشید. دوره اول «زندهیاد کاظمی» و دوره دوم «شهید تقوی» نامگذاری شد و برخی از رؤسا و معاونین واحدها و مدیران کل دفتر مرکزی در آن شرکت کردند.
وی با بیان اینکه با بررسیهای انجامشده، شرکتکنندگان هم از محتوا و هم از میزبانی سازمان جهاددانشگاهی تهران رضایت داشتند، گفت: امیدواریم این روند سرمایهگذاری برای بهترین سرمایهها در جهاددانشگاهی که همان نیروی انسانی است، ادامه پیدا کند و همه عزیزانی که میتوانند و باید، از این دورهها برای آینده جهاددانشگاهی بهرهمند شوند.
گفتنی است؛ در این مراسم بهصورت نمادین، گواهینامه سه نفر از شرکتکنندگان دوره به آنها اعطا شد.