مشاور فرهنگی رئیس پارک ملّی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی؛
اطلاعرسانی، ترویج و فرهنگسازی از اولویتهای پارک صنایع فرهنگی است

مشاور فرهنگی رئیس پارک ملّی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در گفتگو با خبرگزاری سینا گفت: اطلاعرسانی، ترویج و فرهنگسازی در مورد فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، درکنار سایر برنامه ها، همواره یکی از اولویتهای کاری این پارک است.
بهزاد رشیدی مشاور فرهنگی و مدیر روابطعمومی پارک فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی با بیان این مطلب؛ گفت: اراده مدیریت ارشد در این پارک بر این است که موضوع اطلاع رسانی و فرهنگسازی، در کنار سایر برنامهها، به صورتی هدفمند دنبال شود و همواره بخشی از توان و منابع پارک صرف این موضوعِ مهم میشود.
وی با اشاره به ضرورت و اهمیت برنامه های ترویجی در موضوع اقتصادِ خلاق گفت: تشکیل پارک صنایع فرهنگی در جهاددانشگاهی یک کارِ ابتکاری در یک زمان مناسب بود و بعد از آن بود که مفاهیم و کلید واژههای صنایع فرهنگی و فناوریهای نرم، بیشتر در جامعه و در بین مدیران مطرح و تکرار شد.
رشیدی تصریح کرد: از این پارک انتظار میرفته در راستای فرهنگ سازی هم کار کند. بر این اساس برگزاری نمایشگاه ها، رویدادها، نشستهای تخصصی، ارتباط با صنوف و سرآمدان مختلف فرهنگی و هنری، ارتباط با دانشگاه ها، تولید محتوا، تالیف و انتشار منابع علمی و… در دستور کار این پارک قرار گرفتهاست.
وی با تشریح مهمترین اقدامات فرهنگی و ترویجی پارک صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، ادامه داد: برگزاری 3 دوره نمایشگاه دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان در فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی، برگزاری یک دوره جشنواره و جایزه ملی زیورآلات و طراحی جواهرات ایرانی در سال 1400، برگزاری 3 دوره جشنواره و جایزه ملی طراحی بسته بندی صنایع فرهنگی در سالهای 1398 تا 1402، برگزاری اولین رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی در سال 1403، برگزاری بزرگترین گردهمایی هنرمندان پیشکسوت در شب یلدای سال 1402، برگزاری سه دوره جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری در سالهای 1397 تا 1402، برگزاری بیش از 500 عنوان نشست و دوره آموزشی و کارگاه تخصصی با حضور اقشار مختلف و مرتبط، هماهنگی حضور و بازدید مدیران ارشد کشور از پارک و آشنایی ایشان با خدمات شرکت های عضوِ آن، مشارکت و حضور در جشنوارهها و نمایشگاهها و رویدادهای تخصصی، تالیف و ترجمه و انتشار 16 عنوان منابع علمی و همچنین راهبری خبرگزاری سینا به عنوان مرجعِ رسانهای زیست بوم فناوری و فرهنگ از مهمترین طرحها و برنامههای این پارک در 5 سال اخیر بوده است.
مشاور فرهنگی رئیس پارک ملّی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی کارِ فرهنگی و ترویجی را ماموریت ذاتی پارک دانست و گفت: جامعه امروز ما در حوزه اقتصادِ خلاق به مستندسازی و تولید محتوای مکتوب و چندرسانه ای نیازمند است و این پارک تنها پارک علم و فناوری است که یک خبرگزاری تخصصی و رسمی دارد و در طول سال به روش های مکتوب و چندرسانه ای، خبر، گفت و گو، نقد، مقاله و… تولید و منتشر می کند.
بهزاد رشیدی با اشاره به برگزاری سومین نمایشگاه معرفی دستاوردهای شرکتهای خلاق و دانش بنیان در دی ماه امسال، افزود: با همکاری جمعیِ اعضای این پارک، یک نمایشگاه با شکوه برگزار شد و یکی از نقاط قابل توجه آن، حضور مقامهای برجسته دولتی و خصوصی در موقعیتهای کلیدی برای گسترش فعالیتهای این حوزه در زمینه رشد، گسترش و حمایت از ظرفیتهای شرکتهای خلاق و دانش بنیان بود.
مدیر روابط عمومی پارک فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی در ادامه گفت: برگزاری اولین رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی، برگزاری نخستین رویداد تخصصی «تحول سینما با هوش مصنوعی»، برگزاری نمایشگاه های دستآفریدههای یلدایی و نوروزی از جمله آخرین برنامه هایی بوده که در چند ماه گذشته یا مستقیما توسط پارک و یا با حمایتِ آن و توسط شرکت های عضو پارک برگزار شده و همگی مورد توجه مخاطبان مرتبط قرار گرفته و انعکاس رسانه ای مطلوبی داشته اند.
رشیدی با اشاره به تفاهمنامه های منعقد شده در این پارک خاطرنشان کرد: انعقاد 60 تفاهم نامه همکاری با مراکز و سازمانهای همچون کمیسیون ملی یونسکو، موسسه مطالعات سرمایه گذاری ایرانیان صندوق نوآوری و شکوفایی، انجمنهای مرتبط با طراحی مد و لباس، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، دانشگاهها و پارک های مستقر در تهران، میراث فرهنگی و گردشگری استانهای خراسان رضوی و تهران، مرکز ملی فرش ایران، شرکت های مخابرات و گلرنگ و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از علاقمندی پارک نسبت به توسعه ارتباطات خود خبر می دهد و امیدواریم هر کدام از آنها منشا برنامه هایی برای کمک به رشد اقتصاد خلاق در کشور شوند.