تولید نانوکامپوزیت دما بالا توسط محققان دانشگاهی

به گزارش ایسنا ، علی اصغر نجف‌زاده خویی، اولین دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه سمنان که این طرح را در قالب رساله دکتری خود ارائه کرده است، در جلسه دفاعیه دکتری خود گفت: ساخت نانوکامپوزیت تنگستن – کاربید زیرکونیم با استفاده از فوم تولید شده بر پایه فرایند ریخته گری ژلی در سیستم آلژینات سدیم (پلیمری طبیعی و غیر سمی) از نوآوری‌های این تحقیق علمی به شمار می‌رود.

 

وی با بیان اینکه تاکنون نانوکامپوزیت دما بالا به مرحله تولید در کشور نرسیده است، گفت: این طرح علمی در صنایع هوا و فضا کاربرد دارد.

 

نجف زاده افزود: این نانوکامپوزیت دارای نقطه دیرگدازی بالا، مقاومت به شوک حرارتی بالا، خواص سایشی و مکانیکی بالا است.

 

وی ادامه داد: از روش‌های متداول برای ساخت این دسته از کامپوزیت‌ها فشارش گرم، تفجوشی واکنشی و روش مذاب خورانی واکنشی ( DCP) است.

 

نجف زاده گفت: از امتیازات روش مذاب خورانی واکنشی می‌توان به امکان انجام فرایند در دمای 1050 تا 1400 درجه سانتی گراد، عدم نیاز به فشار، امکان تولید قطعات با اشکال پیچیده و کاهش هزینه متعاقب ماشین کاری اشاره کرد.

 

بر اساس این گزارش، این طرح در قالب رساله دکتری علی اصغر نجف‌زاده خوئی، با راهنمایی دکتر علی حبیب‌الله‌زاده و دکتر فتح‌الله قدس و مشاوره دکتر حمیدرضا بهاروندی ارائه شده است. همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دانشگاه صنعتی مالک اشتر و موسسه تحقیقاتی صنایع دفاعی هم از این طرح حمایت کرده‌اند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا