نگاهی به گران ترین آثار هنری جهان

آثار هنری را می‌توان در گروه  مواردی دسته‌بندی کرد که استاندارد قیمتی مشخصی نداشته و بر اساس نظرات کارشناسان ارزشیابی می‌شوند. در این میان برخی از آثار هنری با مبالغی بسیار عجیب و سرسام آور خرید و فروش شده و خریداران اصلی این آثار را می‌توان موزه‌ها، گالری‌ها و مجموعه‌های خصوصی و دولتی و افراد ثروتمند و علاقه‌مند به آثار هنری محسوب کرد. برخی از آثار هنری موجود در موزه های گوشه و کنار جهان به اندازه ای ارزشمند هستند که به هیچ عنوان نمی‌توان قیمتی برای آن ها متصور شد اما برخی از این آثار از حراجی ها و بازارهای هنری سر در آورده و با قیمت های بسیار زیادی خرید و فروش می‌شوند.  در این گزارش تصویری به معرفی برخی از گران‌ترین آثار هنری که در سال‌های اخیر به طور رسمی خرید و فروش شده‌اند، می‌پردازیم.

برخی از آثار هنری موجود در موزه های گوشه و کنار جهان به اندازه‌ای ارزشمند هستند که به هیچ عنوان نمی‌توان قیمتی برای آن ها متصور شد اما برخی از این آثار از حراجی ها و بازارهای هنری سر در آورده و با قیمت های بسیار زیادی خرید و فروش می‌شوند.

در ماه مارس سال جاری میلادی یک اثر نقاشی با مضمون چشم انداز باغی از گل‌ها که توسط گوستاو کلیمت (Gustav Klimt) خلق شده بود، به مبلغ 59 میلیون و 300 هزار دلار فروخته شد. به این ترتیب اثر فوق تبدیل به سومین اثر نقاشی گرانقیمت فروخته شده در قاره اروپا تبدیل شد. رتبه اول این فهرست در اختیار مجسمه ای از مرد در حال قدم زدن به نام (Walking Man I) به ارزش 104 میلیون و 300 هزار دلار  که توسط آلبرت جیا کومیتی (Alberto Giacometti) خلق شده قرار دارد و در رتبه دوم این فهرست، نقاشی با عنوان کشتار بی‌گناهان یا (The Massacre of the Innocents) دیده می شود که توسط  پیتر پاول روبن (Peter Paul Ruben) خلق شده و با قیمت 76 میلیون و 700 هزار دلار معامله شد. در ادامه به معرفی آثار هنری گران قیمت جهان می پردازیم:

  • تابلوی نقاشی شماره 5, 1948 که در سبک ابستراک اکسپرسیونیست و توسط جکسون پولوک (Jackson Pollock) کشیده شده است در سال 2006 میلادی توسط یک سرمایه گذار مکزیکی به قیمت 140 میلیون دلار خریداری شد.
  • در سال 2102 میلادی یک اثر متعلق به ادوارد مونک (Edvard Munch) نقاش اکسپرسیونیست نروژی با عنوان جیغ توسط لئون بلک میلیارد مشهور آمریکائی به قیمت 119 میلیون و 900 هزار دلار خریداری شد.
  • اثر هنری دیگر موجود در این فهرست، یک مجموعه چاپ سیلک است که با نام تصادف خودروی نقره‌ای یا (Silver Car Crash) توسط اندی وارهول هنرمند مشهور آمریکائی خلق شده و در سال 2013 به قیمت 105 میلیون و 400 هزار دلار فروخته شد. این اثر با نام (Double Disaster) نیز شناخته می‌شود.
  • در سال 2012 میلادی مجسمه‌ای برنزی به نام مرد در حال راه قدم زدن که توسط توسط آلبرت جیا کومیتی ساخته شده بود به قیمت 104 میلیون و 300 هزار دلار به فروش رفت. خریدار این مجسمه، لیلی سافرا همسر بانکدار مشهور لبنانی، ادموند سافرا بود.
  •   در سال 2004 میلادی یکی از نقاشی های پابلو پیکاسو که در سال 1905 میلادی به نام پسری با پیپ (Boy with a Pipe) کشیده شده بود به قیمت 104 میلیون و 200 هزار دلار به فروش رفت.
  •  ویکتور وکسلبرگ، تاجر مشهور روس  در سال 2004 میلادی مبلغ 100 میلیون دلار برای خرید آثاری هنری به نام (nine Faberge eggs) پرداخته و در سال 2013 میلادی موزه ای با همین نام در شهر سن پترزبورگ راه اندازی کرد.
  • تاجر و سیاستمدار گرجستانی بیدزینال ایوانیشیولی در سال 2006 میلادی برای به دست آوردن یکی از آثار پابلو پیکاسو با نام دورا مار و گربه (Dora Maar au Chat) مبلغ 95 میلیون و 200 هزار دلار پرداخت کرد.
  • نقش هنری سه گانه ای به نام (triptych) که در سال 1976 میلادی توسط فرانسیس بیکن خلق شده بود در سال 2008 میلادی توسط رومن آبراموویچ، میلیاردر مشهور روس با قیمت 86 میلیون و 300 هزار دلار در حراجی Sotheby نیویورک خریداری شد.

 

منبع: tass

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا