نقش استرس خانگی در چاقی نوجوانان

پژوهشگران در مطالعات جدید خود دریافتند که چاقی نوجوانی دارای ارتباط مستقیمی با میزان استرس های دوره ای خانوادگی است . این مطالعات توسط محققان دانشکده سلامت و کارائی انسان  Department of Health and Human Performance (HHP) در دانشگاه هوستون University of Houston و با همکاری مرکز پژوهش های چاقی در تکزاس انجام شده و بر اساس آن مشخص شد که ارتباط مستقیم و بسیار قدرتمندی بین چاق شدن و اضافه وزن نوجوانان در محدوده سنی  ورود به 18 سالگی و سه نوع ویژه از استرس های دوره ای بلند مدت خانوادگی ، وجود دارد .

دکتر دافن هرناندز Daphne Hernandez با مطالعه و بررسی این سه نوع از استرس های خانوادگی شامل گسست عاطفی ، اضطراب های مالی و کمبود محبت مادرانه  در خانواده به این نتایج دست یافت . وی در این مطالعات شرایط عاطفی ؛ محیط خانوادگی  و جسمانی  بیش از 4 هزار و 700 فرد متولد شده در فاصله زمانی سال های 1975 تا 1990 میلادی را مورد بررسی قرار داد .

دکتر فرناندز در این رابطه گفت : " تکرار تجربه استرس و اضطراب های خانوادگی در دوران کودکی و نوجوانی و به ویژه مواردی که در آن خانواده دچار گسست های عاطفی مانند جدائی والدین و یا مشکلات حاد مالی می شود ، نقش مستقیمی در ایجاد افزایش وزن کودکان این خانواده در آستانه سن 18 سالگی خواهد شد و این موضوع در دختران ، نمود بیشتری دارد . البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که فاکتور سوم یعنی کمبود محبت مادر در خانواده بر پسران تاثیر بیشتری داشته و سبب ایجاد افزایش وزن در آن ها طی بازه زمانی مشابه ورود به 18 سالگی می شود . "

وی در ادامه تصریح کرد : " دانستن نوع استرس های تاثیر گذار بر جنسیت های مختلف در این بازه زمانی می تواند جهت اتخاذ روش مناسب درمانی که توسط سازمان های اجتماعی و موسسات چاقی به کار می رود ، استفاده شده  و سبب ایجاد برنامه ریزی دقیق تر و مناسب تری شود . "

بر اساس این مطالعات ، اتخاذ استراتژی ها و راهکارهای مناسب از سوی مددکاران اجتماعی و خانواده هایی که در ان ها اضطراب و استرس دائمی وجود دارد در دوران کودکی می تواند سبب پیشگیری از بروز چاقی در دوران بزرگسالی شود .

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده در ان در اخرین شماره مجله علمی Preventive Medicine  منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا