تبادل اطلاعات فضایی آمریکا و ژاپن

این دو کشور قصد دارند دستورالعمل‌های همکاری‌های دفاعی دو جانبه خود را اصلاح کنند و به اشتراک‌گذاری اطلاعات فضایی در مورد ماهواره‌های مشکوک و زباله‌های فضایی را در آن بگنجانند.

سند همکاری‌های دو جانبه دو کشور از سال 1997، برای اولین بار قرار است در تاریخ 27 آوریل سال جاری به روزرسانی شود و قرار است همکای در زمینه‌های جدید فضایی از جمله شناسایی موقعیت، تشخیص و شناسایی اشیا در مدار، نظارت دریایی از فضا را به این سند اضافه کنند.

این حرکت، به احتمال زیاد به عنوان یک عامل بازدارنده برای فعالیت و حضور چین در حوزه‌های فضایی و دریایی و توسعه سلاح‌های ضدماهواره‌ای این کشور در نظر گرفته شده است و کارشناسان، این اقدام را راهکاری برای مقابله با قدرت گرفتن چین می دانند. همبستگی فضایی گاهی اوقات « میدان جنگ چهارم» پس از زمین، دریا و هوا نامیده می‌شود و این اقدام دو کشور، نشان‌دهنده یکپارچگی بیشتر نیروهای دفاعی ژاپن و آمریکا است.

ژنرال ناکاتانی وزیر دفاع ژاپن و اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، در مذاکراتی که در روز چهارشنه برگزار شد، توافق کردند که برای تعیین جزئیات همکاری، کارگروهی میان دو کشور تشکیل شود. ژاپن و آمریکا توسعه تسلیحات فضایی را برای استفاده صلح‌آمیز از فضا و با توجه به افزایش مقدار ماهواره‌های مرده و دیگر زباله‌های فضایی، به رسمیت شناخته‌اند. اصلاح سند همکاری، اهمیت آگاهی از وضعیت در فضا را مشخص خواهد کرد و آمریکا نیز از ژاپن خواسته است که ظرفیت‌های خود در این زمینه را افزایش دهد. این دو کشور همچنین در نظر دارند بر روی نحوه همکاری بین نیروهای دفاعی و مرکز عملیات فضایی مشترک فرماندهی استراتژیک آمریکا که نظارت بر فضایی آمریکا را اداره می‌کند، اصلاح کنند.

آمریکا در حال تمرکز زدایی سیستم‌ها ماهواره‌ای خود است. بنابراین آنها می‌توانند در صورت حمله، برخی از قابلیت‌ها را پشتیبانی کنند. به عنوان بخشی از این روند، آمریکا قرار است افزون بر سامانه آمریکایی جی پی اس، از سامانه ماهواره‌ای کواسی-زنیت متعلق به ژاپن نیز استفاده کند. قابل ذکر است سیستم ماهواره‌ای کواسی-زنیث (QZSS) طرحی از سه ماهواره با سیستم انتقال زمان منطقه‌ای و افزودنی برای سیستم موقعیت یاب جهانی جی پی اس است که در ژاپن قابل استفاده است. اولین ماهواره "میچیبیکی" در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۰ پرتاب شد.

همچنین قابل ذکر است به اشتراک‌گذاری اطلاعات در نظارت دریایی جهانی، پتانسیل تجهیز بهتر آمریکا و ژاپن برای اطمینان از امنیت خطوط دریایی و واکنش در برابر سونامی و سایر بلایا را دارا است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا