پایکوبی در مراسم خاکسپاری مرجانها

به گزارش مهر، «هاگ گالبرگ» -مدیر انستیتو تغییرات جهانی دانشگاه کوینزلند در استرالیا که تحقیقات زیادی درباره مرجانها انجام داده است ضمن آنکه با نگرانی درباره سرنوشت این گونه های دیدنی صحبت می کند، شرایط سخت زندگی آنها را هشداری برای انسانها می داند تا فکری به حال گرمایش زمین و توقف آن کنند. وی در گفتگو با نشریه نیوساینتیست دغدغه های خود را مطرح کرده است.

چگونه درباره مرجانها تحقیق و مطالعه می کنید که توانسته اید توجه دنیا را بیش از گذشته به آنها معطوف کنید؟

در قالب برنامه ای موسوم به CSS حدود ۸۰۰ هزار تصویر از صخره های مرجانی ۲۲ کشور جهان در عرض ۴ سال تهیه کرده ایم. این بزرگترین تلاش جهت بررسی سلامت صخره های مرجانی در طول تاریخ به شمار می آید. هم اکنون که با شما صحبت می کنم در حال انجام پروژه بررسی مرجانها در آبهای مالدیو هستیم. ما امیدواریم که مجموعه ای ارزشمند از داده ها درباره صخره های مرجانهای به دست آوریم.

اصولا چرا باید به صخره های مرجانی تا این حد اهمیت بدهیم؟

صخره های مرجانی در زیر آب دنیای کوچک خاص خود را رقم می زنند. بسیاری بر این باورند که اگر می خواهید بدانیم آینده جهان به کجا خواهد رسید و تغییرات جوی چه تأثیری بر زمین و موجودات آن خواهد گذاشت، سری به صخره های مرجانی بزنید. طی ۳۰ سال گذشته شاهد از دست رفتن صخره های مرجانی با سرعتی باورنکردنی بوده ایم. از هر ۴ گونه ساکن اقیانوس ها یکی در صخره های مرجانی زندگی می کند و ما در حال از بین بردن این وابستگی هستیم.

صخره مرجانی

چه چیزی باعث سفید شدن صخره های مرجانی می شود؟

این اتفاق زمانی روی می دهد که دمای آب دریاها به حدی می رسد که گرمتر از حداکثر دمای تابستانهای طولانی مدت می شود، شرایطی که برای ۴ تا ۶ هفته همچنان ادامه پیدا می کند. صخره های مرجانی توانایی زنده مانده در این شرایط را دارند اما اگر مدت زمان آن طولانی تر شود یا دمای آب باز هم افزایش یابد آن موقع است که تلفات مرجانها را شاهد خواهیم بود. برای بیش از ۱۲ ماه آب دریاها به چنین شرایطی بسیار نزدیک شده است و درحقیقت باید گفت درلبه پرتگاه قرار گرفته ایم و این پرتگاه چیزی نیست جز سفید شدن مرجانها.

آیا این شرایط در حال تبدیل شدن به یک وضعیت همیشگی است؟

زمانی بود که تنها پدیده های گرمایش اقیانوسی نظیر «ال نینو» را عامل بروز این شرایط می دانستیم اما اکنون وضعیت به گونه ای است که حتی دمای آب دریاها در بسیاری از مواقع سال بالاست. در سال ۱۹۹۹ پیش بینی هایی در این خصوص انجام شد و آن زمان همه می گفتند که چنین چیزی امکان ندارد که دمای آب در طول سال همواره بالا باشد. اما اکنون چیز دیگری را شاهد هستیم. من فکر می کنم ۲۰ سال بعد هر تابستان آنقدر داغ باشد که به نابودی صخره های مرجانی حاره ای در حد فاصل ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۰ منجر شود.

و چه کاری می توان انجام داد؟

بسیاری از افراد به من می گویند: شما خیلی افسرده و ناراحت به نظر می رسید. و من به آنها می گوید: این یک واقعیت علمی است. ما امیدواریم که در جریان برگزاری نشست اوضاع جوی در پاریس موضوع صخره های مرجانی در کانون توجهات قرار داشته باشد. مرجانها در حال سفید شدن هستند، وضعیتی که گرچه در ظاهر بسیار زیباست اما واقعیت این است که فرآیندی بسیار تلخ و ناگوار در حال وقوع است. افرادی که برای مشاهده مرجانهای در حال سفید شدن به مناطق دریایی می روند با مناظر دیدنی مواجه می شوند اما به نظر من این کار مانند پایکوبی در مراسم خاکسپاری است!

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا