وزیر آموزش و پرورش:
مدیران مدارس راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند
وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران مدارس راهبران اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند و معلمان بهعنوان رکن اساسی این نظام، نقش محوری در پرورش نسل آینده دارند. باید به اهمیت و جایگاه ویژه این عزیزان توجه ویژه داشته باشیم.
علیرضا کاظمی در نشست صمیمی با نخبگان فرهنگی شهرستان تویسرکان افزود: تعلیم و تربیت بهعنوان زیرساخت اصلی توسعه، مولد سرمایه انسانی و فرهنگی جامعه است. قدرت نرم یک نظام در تعلیم و تربیت نهفته است که میتواند در بحرانها منجی کشور باشد.
وی بیان کرد: خوشبختانه در دولت چهاردهم، برای نخستین بار آموزش و پرورش به اولویت اول کشور تبدیل شده و دغدغه مسئولان و نمایندگان مجلس است. این تغییر نگرش نویدبخش آیندهای روشن برای تعلیم و تربیت کشور است.
کاظمی اظهار کرد: رئیسجمهور با دو رویکرد عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به نظام تعلیم و تربیت توجه ویژه دارد.
وی عدالت آموزشی را شامل رفع محرومیتها و تجهیز مدارس و کیفیتبخشی شامل ارتقای فرآیند یادگیری و توجه به معلمان توانمند و پرتلاش دانست و افزود: پرداخت حقوق معلمان حقالتدریس بهصورت ماهانه، پرداخت پاداش بازنشستگان و تلاش برای تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، از اقدامات مهم دولت چهاردهم برای معلمان و نیروهای آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برنامهریزی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ از هماکنون آغاز شده است و بهصورت هفتگی شرایط و چالشهای موجود را بررسی و تحلیل میکنیم تا سال تحصیلی جدید با کمترین مشکلات آغاز شود.
کاظمی ادامه داد: با پیگیریهای انجامشده و همراهی نمایندگان مجلس، بودجه آموزش و پرورش افزایش قابلتوجهی داشته است.
وی گفت: کمبود فضای آموزشی، پروژههای نیمهتمام و تراکم بالای کلاسها از چالشهای اساسی است. رفع این مسائل در دستور کار دولت قرار دارد و بهطور جدی پیگیری میشود.
کاظمی بیان کرد: مدیران مدارس باید حرکت خود را مبتنی بر اهداف و شاخصهای مشخص تعریف کنند. برنامهریزی دقیق و هدفمند در سطح مدارس و مناطق آموزشی لازمه رشد نظام تعلیم و تربیت است.
به گفته کاظمی آموزش و پرورش دو وظیفه حیاتی انتقال و تولید علم برای شتاببخشی به حرکت علمی کشور و ساخت فرهنگ و تمدن جامعه از طریق پرورش دانشآموزان دارد.
کاظمی اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت باید با انتقال ارزشهای فرهنگی و اخلاقی، فرهنگساز و تمدنساز باشد. این مأموریت اساسی در تربیت نسل آینده نقش حیاتی دارد.
وی همچنین بهبود کیفیت فرآیندهای آموزش و یادگیری، محتواهای آموزشی و توانمندسازی معلمان را از بخشهای مهم در نظام تعلیم و تربیت برشمرد که باید به آن توجه ویژه شود.
گزارش: فاطمه عزیزی هرمز