نگاهی به اقتصاد موسیقی 3
پلتفرم‌های دیجیتال محرک جدید اقتصاد موسیقی

سحر طاعتی: هر چند که آلبوم‌های موسیقی امروزه به عنوان بخش مهمی از هویت برند هنرمندان عمل می‌کنند و می‌توانند باعث تقویت ارزش هنری و تجاری آنان شوند. اما نمی توان جلوی تکنولوژی و حرکت رو به جلو مدرنیته را گرفت. در این میان ناشرین در دوران دیجیتال با چالش‌ها و فرصتهای جدیدی روبرو شده است.

ظهور پلتفرم‌های دیجیتال به هنرمندان اجازه می‌دهد تا آثار خود را به‌صورت مستقل منتشر کنند، که این امر گاه ناشرین سنتی را به چالش می‌کشد. با این حال، ناشرین با بهره‌گیری از تکنولوژیهای نوین و به‌کارگیری استراتژیهای نوآورانه می‌توانند به عنوان شریک تجاری هنرمندان در دنیای دیجیتال نیز نقش مؤثری ایفا کنند.

 

پژمان بلورچی  ناشر موسیقی، نوازنده سنتور و آهنگساز
پژمان بلورچی  ناشر موسیقی، نوازنده سنتور و آهنگساز

 

پژمان بلورچی  ناشر باسابقه موسیقی، نوازنده سنتور و آهنگساز در این باره نیز به خبرگزاری سینا می‌گوید: در همه جای دنیا این بهره مندی از فضای پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد و ناشران و هنرمندان در تعامل با هم در این فضا همکاری می کنند. اما متاسفانه درصد کمی از آثار موسیقی در ایران به سمت پلتفرمها رفته و هنوز این فرهنگ در ایران جا نیوفتاده است .دلیلش هم خیلی واضح است چون مردم برای دسترسی به آثار موسیقی و استفاده از این فضا بایستی از فیلترشکن ها استفاده کنند و به همین دلیل دسترسی به این اپلیکیشن ها سخت است و دلیل دوم این است که در خیلی از اپلیکیشن ها باید حق عضویت پرداخت کنید و چون ما امکان پرداخت آنلاین بین المللی نداریم در نتیجه از این امکان نمی توانیم استفاده کنید و طبیعتا رویکرد مردم به دانلودهای غیرقانونی بیشتر می شود.

افزایش فرصتهای شغلی ماحصل تولید آلبومهای موفق است

در دنیای امروزی فقط انتشار آلبومهای موفق به تنهایی بر صنعت موسیقی تاثیر ندارد چرا که این آثار معمولاً به برگزاری کنسرت‌های بزرگ و تورهای بین‌المللی منجر می‌شود که منبع درآمد عمده ای برای هنرمندان و شرکتهای برگزارکننده هستند. این تورها همچنین باعث افزایش فروش بلیت‌ها، کالاهای جانبی و تقویت اقتصاد محلی در مناطقی که کنسرت برگزار می‌شود، هم می گردد.

 

بیشتر بخوانید: 

برنامه های استعدادیابی موسیقی آسیب‌زا یا درآمدزا؟
چرخ اقتصاد موسیقی در ایران لنگ می‌زند

 

از طرفی دیگر فرصت های شغلی را نیز افزایش می دهد چرا که تولید و انتشار آلبومها مستلزم همکاری بین هنرمندان، تهیه‌کنندگان، مهندسان صدا، طراحان گرافیک و مدیران بازاریابی است که اشتغال‌زایی در این بخشها را تقویت می‌کند. همچنین بخشهای مرتبط با توزیع، تبلیغات و مدیریت حقوق دیجیتال نیز از این فرآیند بهره‌مند می‌شوند. شاید یکی دیگر از تاثیرات فروش خوب آلبوم های موفق در بازار موسیقی تثبیت برند هنرمندان است . این تثبیت برند به نوبه خود منجر به جذب قراردادهای تبلیغاتی، همکاریهای هنری و حضور در رسانههای مختلف می‌شود.

بازاریابی نوین برای هنرمند و اثرش

یکی دیگر از موارد قابل تامل در انتشار و یا عدم انتشار آلبوم های موسیقی و تاثیر آنها بر چرخه اقتصادی موسیقی ، رویکرد متفاوت هنرمندان در ارائه آثارشان است چرا که این روزها استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های دیجیتال باعث شده تا هنرمندان بتوانند مستقیماً با مخاطبان خود در ارتباط باشند.

البته اگر ورود به این فضا با حضور ناشرین باشد اتفاقات موثرتری می افتد چرا که ناشرین با توسعه استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال می‌توانند انتشار آلبومها را به شکل موثرتری مدیریت کرده و عملکرد بهتری را رقم بزنند اما به طور کلی  این فرصتها باعث شده که تبلیغات هدفمند، کمپینهای پیش‌فروش و محتوای ویروسی در معرفی آثار جدید نقش پررنگی ایفا کنند.

مدیر موسسه نهاله رودکی درخصوص عملکرد هنرمندان در فضای مجازی و مشکلات ناشرین با این مقوله می گوید: به صورت کلی اخذ مجوز همیشه برای ناشرین و هنرمندان دست و پاگیر بوده  است درواقع اخذ مجوز سد بزرگی است که سرعت تولید و پخش موسیقی را خیلی کم می کند به همین دلیل است که این روزها تمایل هنرمندان به انتشار آثارشان در فضای مجازی بیشتر شده است در حالی که

 خیلی آثارهنری در بین این آثار منتشر شده بدون مجوز وجود دارد که  می توانند در مسیر موسیقی و اقتصاد موسیقی کشور تاثیر گذار باشند و هنرمند می تواند با حضور یک شرکت موسیقی به جاهای خیلی بالاتری برسد و منفعتش دو طرفه برای هنرمند و کمپانی باشد ولی با توجه به این رویه ، خیلی از هنرمندان ترجیحشان بر این است که بدون مجوز آثارشان را تک تک منتشر کنند و طبیعتا از آنجایی که از مجرای قانونی در ایران هم پیش نمی رود، هنرمند نمی تواند اقتصاد خودش را از راه موسیقی داشته باشد و بالطبع تعداد هنرمندانی که آثارشان در اختیار کمپانی های موسیقی قرارمی گیرد هم محدوتر میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا