«نانوزیست فناوری»؛ موضوع پویش‌های علمی «علم‌کاوی»

سه مرحله از پویش علمی علم‌­کاوی با محوریت «نانوزیست­‌ فناوری» با همکاری بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص)، منطقه نوآوری بین‌المللی ایران، ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و بنیاد علمی اکو برگزار می­‌شود.

به گزارش سینا؛ علم‌کاوی رویدادی علمی است که علم‌دوستان را به تولید انواع محتوا در مورد حوزه کاری برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) تشویق می‌کند. هر دوره علم‌کاوی با تمرکز بر کار یکی از این دانشمندان برگزار می‌شود. از آن‌جا که محتواهای تولیدشده برای این رویداد با هشتگ #علم‌_کاوی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، علاقه‌مندان به علم و فناوری و عموم جامعه، حول موضوعی مشخص با یک‌دیگر مرتبط شده و در واقع بستری برای آشنایی هر چه بیش‌تر جامعه با پیشرفت‌های علمی فراهم می‌آید.

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) ۳ مرحله از علم‌کاوی را با همکاری منطقه نوآوری بین‌المللی ایران، ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و سازمان اکو برگزار خواهد کرد. علاقه‌مندان به شرکت در این پویش علمی می‌توانند در مراحل زیر شرکت کنند و آثار خود را ارسال نمایند:

  • دوره هفتم: این مرحله درباره فعالیت علمی پروفسور جکی یینگ است. پروفسور جکی یینگ رئیس و موسس موسسۀ مهندسی زیستی و نانوفناوری (IBN) سنگاپور و عضو هیات علمی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) است که در سال ۲۰۱۵ برای اثر ساخت مواد و سیستم‌های پیشرفته زیستی با ساختار نانویی از جمله ساخت نانوذرات پلیمری در سیستم‌های پاسخ محرک به منظور دارورسانی هوشمند در بدن برگزیده جایزه مصطفی (ص) شد.
  • دوره هشتم: این مرحله در خصوص فعالیت پروفسور فرخ‌زاد درباره نانوحامل‌ دارورسانی است. پروفسور امید فرخ‌زاد، استاد دانشکده پزشکی هاروارد آمریکا و برگزیده جایزه مصطفی (ص) در سال ۲۰۲۳، طراحی، توسعه و ارزیابی بالینی داروهای نوین بر پایه نانوذرات پلیمری را انجام داده است.
  • دوره نهم: این مرحله در خصوص دستاورد پروفسور خادم‌حسینی در زمینه آبژل‌ها و اهمیت آن در چاپ زیستی است. پروفسور علی خادم حسینی، برگزیده سال ۲۰۱۹ جایزه مصطفی (ص) و عضو انجمن شیمی آمریکا و استاد رادیولوژی و مهندسی شیمی و مهندسی زیستی از دانشگاه کالیفرنیا (UCLA) است که بر روی هیدروژل‌های نانو و زیست‌ساختار برای کاربردهای زیست‌پزشکی کار کرده است.

منتخبان این ۳ مرحله از علم‌کاوی در تور علمی یک روزه در روز جهانی علم در ۲۰ آبان شرکت می‌کنند که شامل بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان زیست‌فناوری، نمایشگاه محصولات فناورانه، موزه هوانوردی و کافه‌علم‌ها است. منتخبان این مراحل، همچنین در دومین «جشن علم» که در همان روز برگزار می‌شود، تقدیر خواهند شد.

علاقه‌مندان برای مشارکت در هر کدام از این پویش‌ها کافی است آثار تولیدی خود را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #علم_کاوی به اشتراک بگذارند و سپس به بخش ثبت‌نام در تارنمای جایزه مصطفی (ص) رفته و نشانی اینترنتی اثر خود را در قسمت «نشانی» بارگذاری کنند.

آثار تولیدی می‌تواند در قالب کلیپ، پادکست، اطلاع‌نگاشت (اینفوگراف)، عکس‌نوشته و … باشد. آثاری که در شبکه‌های اجتماعی قرار داده نشده یا هشتگ #علم_کاوی ندارند، داوری نمی‌شوند. ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ آخرین مهلت شرکت در این رویداد علمی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا