دولت ارتباط نخبگان با حاکمیت را توسعه دهد

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی با اشاره به لزوم توجه به هیات‌های اندیشه‌ورز و بیان اینکه این هیات‌ها می‌توانند به عنوان بازوی فکری در خدمت صنعت باشند گفت: توسعه این هیات‌ها می‌تواند به جذب نخبگان مهاجرت کرده کمک کند و پیشنهاد می شود که دولت ارتباط نخبگان با حاکمیت را از طریق این هیات‌ها توسعه دهد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکترعلیرضا فراست، دانش آموخته دکتری زیست فناوری پزشکی و عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی امروز سه‌شنبه (۱۰ مهر) در چهاردهمین همایش ملی نخبگان که با حضور دکتر مسعود پزشکیان ریاست جمهوری برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

دکتر فراست با اشاره به نقش هیات‌های اندیشه‌ورز بنیاد ملی نخبگان، گفت: این هیات ها در راستای شناسایی ، تصمیم گیری و برنامه ریزی برای حل مسائل شکل می‌گیرند و توسعه آنهل منجر به افزایش و حفظ مسؤولیت پذیری نخبگان می‌شود.

این عضو هیات علمی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه دوران دانشجویی در کمیته ها و شوراهای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی عضویت و یا مسئولیت داشته ام ادامه داد: همچنین از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره برده‌ام و هم اکنون به عنوان دبیر هیئت اندیشه ورز زیست فناوری با محوریت اشتغال زایی خدمتگزاری می‌کنم.

وی با بیان اینکه هیئت های اندیشه ورز در بنیاد ملی نخبگان در جهت تاثیر گذاری نخبگان برای حل مسائل کلان سرزمینی و استانی شکل گرفته اند ادامه داد: در این هیئت ها، شناسایی مسائل، تصمیم گیری، برنامه ریزی و ارائه راهکارها برای حل مساله، منجرب افزایش حس دلبستگی و مسئولیت پذیری نخبگان می گردد.

وی افزود: این هیئت ها می توانند به عنوان بازوی فکری مسئول وزارتخانه ها، سازمان ها، ادارات و صنایع باشند و بدین ترتیب خلأهای علمی و فکری در مورد چالش‌ های پیش روی استان و کشور نیز می باشند.

دکتر فراست ادامه داد: با گسترش هیئت های اندیشه ورز، شبکه های نخبگانی در کشور روز به روز بیشتر خواهد شد و علاوه بر استفاده از پتانسیل نخبگان داخل کشور می توان از پتانسیل متخصصین مهاجرت کرده در جهت بهبود منافع ملی سود جست و زمینه ساز مهاجرت تدریجی آن ها به کشور شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی در این رابطه پیشنهادهای زیر را ارائه داد:

1- در دولت تازه شکل گرفته ارتباط نخبگان با حاکمیت به واسطه این هیئت های اندیشه ورز بیشتر گردد و این نیازمند نگاه ویژه جناب آقای رئیس جمهور و اعضای محترم هیئت دولت و سایر مسئولین به این مساله است.

2- همه دستگاههای اجرایی، مسائل کلان و استانی را به بنیاد نخبگان هر استان  و بنیاد ملی نخبگان مطرح نمایند تا در ذیل آن این هیئت ها گسترش یابند.

3- راهکارهای ارائه شده این هیئت ها به سازمان ها، استانداری ها و… در کوتاه ترین زمان ممکن اجرایی شود.

4- افزایش بودجه های اختصاص یافته در بنیاد ملی نخبگان به هیئت های اتدیشه ورز دز جهت انجام بهینه امور و تخصیص ردیف بودجه مشخص در سازمان ها و ادارات به تین هیئت ها

5- به منظور تعامل هرچه بیشتر هیئت های ااندیشه ورز و دولت زمینه جذب و بکارگیری نخبگان در سازمان های اجرایی کشور فراهم گردد.

6- اعضای برگزیده این هیئت ها  به عنوان مشاور مسئول هر سازمان یا دستیار نخبه فعالیت داشته باشند تا ان شا الله بتوان از نخبگان، خبرگانی ساخته و شاهد پیشرفت روز افزون کشور عزیزمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا