عضو شورای اسلامی شهر شیراز مطرح کرد؛
ضرورت شکل‌گیری نهضت جهاد ملی برای مقابله با بحران‌های زیست‌محیطی

عضو شورای اسلامی شهر شیراز بر ضرورت شکل‌گیری نهضت جهاد ملی در حوزه محیط زیست تأکید کرد و چالش‌های زیست‌محیطی از جمله آلودگی هوا و فرونشست زمین را از معضلات جهانی برشمرد.

به گزارش سیناپرس فارس، محمدرضا هاجری امروز، ۱۸ شهریورماه در یکصد و شصت‌ و پنجمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور اظهار کرد: شورا و شهرداری در تمام محلات و مناطق شهرداری جشن‌های بزرگ منطقه‌ای و محلی را با مشارکت و همکاری قرارگاه احمدبن‌موسی (ع) برگزار خواهد کرد تا نشان دهد، نشاط اجتماعی و شادی مردم آن‌هم از نوع پاک و سالم و شاداب اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: شورا و شهرداری در این ایام هم‌زمان از جشن‌های کنگره جهانی حضرت محمد (ص) درمحور چهار راه ادبیات تا حافظیه و باغ جهان‌نما با ده‌ها مراسم هنری و فرهنگی، تمام قد حمایت خواهد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: محیط زیست یکی از بحرانی‌ترین حوزه‌ها در جهان است که در کنار صلح و امنیت بین‌الملل، عدالت و حقوق بشر و خلع سلاح جهانی، چهار مطالبه جهانیان است و چالش‌های آلودگی هوا، فرونشست زمین، پساب‌های صنعتی، تولید گازهای گلخانه‌ای، بیابانی شدن، جنگل‌زدایی، کاهش منابع آب، تخریب زمین و آلودگی دریاها و کاهش فضاهای سبز، جهانی است که ایران را هم شامل می‌شود.

هاجری خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در حوزه محیط زیست نهضت جهاد ملی شکل بگیرد و همه در آن مشارکت کنند تا حیات بشریت از خطر رهایی یابد. از سوی دیگر همکاری شهرداری و محیط زیست و منابع طبیعی باید تنگاتنگ توأم با همکاری و هم‌افزایی باشد.

وی اضافه کرد: با پیگیری مشفقانه شورا و شهرداری شیراز، شورای راهبری شهرستان شیراز با حضور نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار و فرماندار گرامی، چهار نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی، ریاست شورای شهر شیراز، ریاست شورای شهرستان شیراز و شهردار، مدتی است عملیاتی شده است و ضمن حمایت همه جانبه از این شورای همدلی و گره‌گشای کارها، به صورت جدی از این شورا گله‌مند بوده است، چرا که طی چند جلسه با دستور کارهای متعدد، خبری از حوزه فرهنگی، گردشگری و زیارتی و هنری در هیچکدام از دستور کارها نیست.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز با طرح پرسش‌هایی که آیا زیر ساخت‌های گردشگری و زیارت شهر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو نیست و اماکن گردشگری همچون سعدی، حافظ، باغ جهان‌نما، دلگشا، عفیف‌آباد و ارم یک پارکینگ دارد و آیا شیراز سومین حرم، شهر فرهنگی، گردشگری و زیارت و هنر نیست و نباید از ده‌ها دستور کار، یکی به حوزه فرهنگ اختصاص داده می‌شد، ادامه داد: متأسفانه در بافت تاریخی شیراز و محلات در حوزه بازسازی، بازآفرینی، عمران و آبادی اقدامی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که هویت شهر به محلات است و در زمانی که به باز سازی بافت‌های فرسوده محلات در عمل توجهی نمی‌شود، چوب حراج به هویت محلات زده می‌شود.

هاجری اظهار کرد: در حال حاضر به جز شهرداری که اندک و قطره‌چکان در محلات کار می‌کند، دیگر ادارات و سازمان‌های مسئول هیچ گام و عملی در باز آفرینی محلات بر نمی‌دارند. این در حالی است که تأسی شهرداری باید ترک فعل‌های گسترده و پی درپی دیگر ادارات و سازمان‌ها را جبران کند.

وی افزود: نمایش نقشه و کانکس و عکس و فیلم راه به جایی نخواهیم برد. باید وارد میدان عمل شد و تشویقی و امتیازات بازسازی محلات را برای مردم آسان کرد تا خودشان دست به کار شوند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز تصریح کرد: به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران در ایران ۱۴ میلیون نفر موتور سیکلت دارند که ۹۰ درصد آنها فرسوده است و هفت میلیون موتور سوار گواهینامه ندارند و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کلاه کاسکت ندارند و از کلاه استفاده نمی‌کنند. این در حالی است که در تهران ۴۶ درصد از کل تصادفات فوتی و ۶۴ درصد از کل تصادفات جراحتی مربوط به موتور سواران است.

هاجری خاطرنشان کرد: شورا و شهرداری آمادگی دارد در جنبه‌های فرهنگ‌سازی و ارتقای فرهنگ موتورسواری و آموزش‌های لازم به آنها و تهیه کلاه ایمنی و گرفتن گواهینامه با پلیس راهور شیراز، همکاری نزدیک داشته باشد تا هم از تصادفات پیشگیری شود و هم از قانون مداری که سرفصل حقوق و آموزش شهروندی است، صیانت شود.

وی اظهار کرد: اکثر موتورسواران جز قشر مستضعف جامعه بوده و باید به صورت ویژه به آنها یاری رسانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا