حمایت کمیسیون خاص از اقتصاد خلاق آسیای مرکزی

آرین کربلائی: کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا و شرکا از آسیای مرکزی برای بهره‌وری حداکثری از پتانسیل اقتصاد خلاق برای توسعه پایدار و مقاوم کشورهای آسیای میانه حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری سینا، بهره‌وری حداکثری پتانسیل اقتصاد خلاق برای رشد اقتصادی پایدار و مقاوم در دستور کار کشورهای شرکت کننده برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد آسیای مرکزی (SPECA) ، یعنی افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان قرار گرفت.

به باور کارشناسان این نهاد، در زمان عدم ثبات اقتصادی و منابع مالی محدود، اقتصاد خلاق فرصتی برای سرمایه‌گذاری بر میراث فرهنگی غنی آسیای مرکزی برای ارائه بهبود پایدار در معیشت، از جمله در مناطق محیطی و روستایی است.

کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا (UNECE) همراه با مرکز مطالعات یورو-آسیایی (دانشگاه ریدینگ) سمیناری در مورد اقتصاد خلاق در آسیای مرکزی برگزار کرد. این سمینار توسط سرویس دولتی مالکیت معنوی و نوآوری تحت دولت جمهوری قرقیزستان (Kyrgyzpatent) در بیشکک با حمایت مالی آکادمی بریتانیا برگزار شد.

هر دو جنبه نقاط قوت و چالش‌های این صنعت، خود از ماهیت متنوع اقتصاد خلاق ناشی می‌شود – که بخش‌های متنوعی از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، فیلمسازی، صنایع دستی و کشاورزی را در بر می‌گیرد. در حالی که انعطاف پذیری قابل توجهی در این تنوع وجود دارد، همچنین یک چالش برای سیاست گذاران وجود دارد که رویکرد “به یک اندازه مناسب برای همه” کار نخواهد کرد. با این وجود، با ترکیب سیاست مناسب، اقتصاد خلاق می‌تواند کلید ایجاد یک برند ملی باشد که ممکن است مزایای قابل توجهی برای سایر بخش‌های اقتصاد، به ویژه بخش‌های مبتنی بر صادرات داشته باشد.

اقتصاد خلاق عامل مهمی در توسعه پایدار در کشورهای آسیای مرکزی بوده و از حمایت شرکای مختلف توسعه – از جمله نهادهای سازمان ملل مانند برنامه توسعه ملل متحد و یونسکو و بانک‌های توسعه بین‌المللی-بهره برده است. در این سمینار، سخنرانان تعریف اقتصاد خلاق، جمع آوری داده‌ها و چالش‌های تجزیه و تحلیل، انعطاف پذیری اقتصادی آن، چشم انداز توسعه و وسایل برای تأمین مالی کسب و کارهای خلاق را مورد بحث قرار دادند.

مهمتر از همه، در یک بحث تعاملی با نمایندگان صنعت قرقیزستان، UNECE پتانسیل زیرساخت‌های نوآوری و مشارکت مهاجران خارجی را برای حمایت از توسعه بیشتر اقتصاد خلاق در سراسر آسیای مرکزی برجسته کرد. کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا موسوم به UNECE به ظرفیت سازی  در آسیای مرکزی برای بهره وری هرچه بیشتر از پتانسیل اکوسیستم خلاق و نوآوری خود ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا