حل مشکل مهاجرت نخبگان با مشارکت جهاددانشگاهی

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) گفت: با مشارکت جهاددانشگاهی در حل مسائل استان‌ها، می‌توان مشکل مهاجرت نخبگان را حل کرد و با کمترین هزینه بیشترین منفعت را برای کشور به دست آورد.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر سیدعلی قاسم‌زاده رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در آستانه چهل و چهارمینسالگرد تشکیل جهاددانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی و مظهر باورمندی نسلی است که جهش و اقتدار علمی را نوعی جهاد می‌داند.  نوآوری، ایده‌پردازی و خلاقیت در کنار همکاری تیمی در انجام پژوهش‌های کاربردی و نیازمحور، می‌تواند جهاددانشگاهی را به نهادی پویا و مکمل در کنار مراجع علمی چون دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تبدیل کند.

بیان کرد: فعالیت‌های چندین ساله جهاددانشگاهی گواه تلاش برای طی این مسیر دشوار است. از مهمترین وجوه جهاد دانشگاهی به‌کارگیری جوانان پرتلاش و باانگیزه است که می‌کوشند به کمک نیروی جوانی و ابتکار فردی و گروهی به کاربردی نمودن دانش و کاربست تجارب علمی و پژوهشی و مهارت‌افزایی و جستجوی مسائل و تلاش برای حل آن‌ها بپردازند.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی نمونه یک نهاد علمی است که نشان داد می‌تواند به پشتوانه دانش و مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و پژوهشگران و نخبگان علمی بدون بودجه دولتی روی پای خود بایستد و با چابکی سازمانی که دارد در کوتاه مدت به نیازهای موجود در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و پزشکی و صنعتی پاسخ دهد.

دکتر قاسم‌زاده ادامه داد: البته در این میان به نظر می‌رسد، جهاددانشگاهی باید خود را به تناسب جامعه هدف و زیست بوم هر استان و شهرستان وفق دهد؛ چون هم سطح نیازها و امکانات هر منطقه با دیگر مناطق متفاوت است و هم گستره موضوعات و نظام مسائل هر استان و حتی شهرستان از دیگر استان‌ها و شهرها متمایز است.

وی بیان کرد: کمبود نیروی متخصص، پژوهشگر قابل و گاه بی‌انگیزگی جامعه دانشگاهی به سبب نبود برخی جذابیت‌ها و حمایت‌ها برای ورود به حل مسائل و رفع نیازها و کمبود مشوق‌های مالی مدتی است در برخی شهرها و استان‌ها دانشگاه‌های مادر را به چالش کشیده است. برای اینکه بتوان این مشکل را حل کرد، به حمایت نهادها و ارگان‌های اثرگذار و پشتیبانی‌های مالی از پژوهشگران مقیم و تمام وقت در مراکز جهاد دانشگاهی نیاز داریم.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: بی‌گمان با مشارکت جهاددانشگاهی در حل مسائل استان‌ها، می‌توان مشکل مهاجرت نخبگان را حل کرد و با کمترین هزینه بیشترین منفعت را برای کشور به دست آورد.

دکتر قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: اگر در هر استان جهاد دانشگاهی به عنوان نقش واسط دستگاه‌ها با نهادهای علمی و دانشگاهی و فناوری، تعریف و تقویت شود و محور طرح‌ها و قرادادهای پژوهشی و عملیاتی دانش‌بنیان، جهاددانشگاهی قرار گیرد، قطعاً محل و مکانی مناسب برای جذب جوانان فارغ‌التحصیل و ماندگاری نخبگان در کشور خواهد بود.

دلایل مشکلات جهاددانشگاهی

وی در ادامه تصریح کرد: اگر جهاددانشگاهی در چندین عرصه چون تحقیقات دانش‌بنیان در حوزه‌های پزشکی، نفت، نانو، برخی فناوری‌های نوظهور و علوم اجتماعی و فرهنگی و نوآوری در علوم انسانی و مرجعیت رسانه و خبر خوش درخشید، به سبب همت بلند جوانان جهادگر آن است؛ اما به دو دلیل این نهاد مقدس علمی با مشکلاتی حاد و مزمن گریبان‌گیر است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ادامه داد: نخست آنکه هنوز بسیاری از مسئولان درک درستی از این نهاد علمی پویا و بنیادین و خوداتکا ندارند و دوم آنکه موازی کاری و روزمرگی در برخی مؤسسات جهاددانشگاهی گاه موجب تضعیف آن شده است در این راستا باید مزیت‌های نسبی این نهاد در هر استان شناسایی و بر روی آن‌ها تمرکز شود تا بتوانیم حیات و استقلال این مرکز را حفظ کنیم.

این مسئول دانشگاهی تصریح کرد: جهاددانشگاهی باید نگهبان و دیده‌بان علم و فناوری باشد تا ضمن باز تعریف دانش و مهارت‌های نو و مورد نیاز، با رصد وضعیت جامعه، مشاغل تازه و دوره‌های میان رشته‌ای مهارت‌محور را متناسب با وضع جدید ایجاد کند و همچنین با ایجاد تناسب مؤثر میان دانش و مهارت برای حل مشکلات و پر کردن خلأهای آتی پیش‌بینی لازم را به عمل آورد.

دکتر قاسم‌زاده گفت: متأسفانه در استان قزوین تاکنون در اغلب دولت‌ها باور چندانی به توان و ظرفیت جهادگران علم و فناوری وجود نداشته و مدیران ارشد استان فهم علمی و دانشگاهی نسبت به مسائل نداشته‌اند و ندارند لذا نه تنها جهاددانشگاهی استان، که دانشگاه‌های استان نیز خاطره خوشی از این نوع مدیریت ندارند و به نظر بنده بزرگترین وظیفه استاندار آینده قزوین توجه و تکریم جامعه علمی استان است.

رئیس دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان در گفت و گو با ایسنا بیان کرد: جهاددانشگاهی نیازمند اعتنا و احترام و توجه مضاعف مسئولان عالی رتبه استان است که امیدواریم در ادامه مسیر خدمت از ظرفیت‌های این نهاد انقلابی به نحو احسن استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا