مهم‌ترین دستاوردهای حوزه تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی

حوزه تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی یکی از حوزه‌های بسیار مهم در این نهاد انقلابی است که با دوراندیشی و آینده‌نگری توانسته در راستای تحقق دو مقوله رشد تولید و اقتصاد دانش‌بنیان که طی سال‌های اخیر همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار داشته، فعالیت کند و دستاوردهای مهمی را در قالب برگزاری رویدادهای مختلف و امضای قرارداد با موسسات و مراکز مهم کشور در کارنامه خود به ثبت برساند.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، 16 مردادماه؛ چهل و چهارمین سالگرد تشکیل نهاد انقلابی جهاددانشگاهی است و این نهاد سابقه‌ای 44 ساله در رصد مسائل و چالش‌های کشور و حل آن با اعتماد به توان متخصصان داخلی و تولید فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز دارد و امروز عموم مردم ایران اسلامی، می‌توانند از دستاوردهای آن در حوزه‌های پزشکی، فنی مهندسی، کشاورزی و همچنین ارائه آموزش‌های تخصصی و اقدامات فرهنگی بهره‌مند شوند.

دانش آموختگان بعنوان بخش عظیم سرمایه‌های انسانی کشور می‌توانند در امر توسعه مشاغل جدید و نوسازی بسیاری از مشاغل کهنه و کم‌بازده پیشگام باشند. جهاددانشگاهی با توجه به اهمیت این گروه خاص و به پشتوانه انگیزه و شناخت خود از فرآیندهای مرتبط با اشتغال نظیر آموزش، فرهنگ‌سازی، توسعه محصولات و فرایندهای جدید و اجرای طرح‌های اقتصادی و صنعتی و برای انتخاب شیوه حضور موثر در عرصه اشتغال، بر اساس یک برنامه چهار مرحله‌ای وارد مقوله اشتغال دانش آموختگان شد.

با گذشت نزدیک به 16 سال از تأسیس این سازمان و تعامل با بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای متولی اشتغال، این سازمان توانسته خدمات علمی، توانمندسازی، تحقیقاتی و اطلاع‌رسانی شغلی شایان توجهی را به مخاطبان خود (دانشجویان، دانش‌آموختگان، سازمان‌ها، کارفرمایان و سرمایه‌گذاران) ارائه نماید.

حوزه تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان به عنوان متولی شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی فناوری‌های به بلوغ رسیده جهاددانشگاهی، با ایجاد شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و توسعه مراکز رشد، ‌پارکها و ساختارهای تجاری سازی به منظور حمایت از فناوران را به عنوان یک سازمان پیشرو دنبال می کند.

این سازمان از طریق فعالیت سه پارک علم و فناوری البرز، کرمانشاه و  پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی توانسته دستاوردهای مهمی را در این عرصه ایجاد کند تا نام جهاددانشگاهی در این حوزه نیز بدرخشد. این اقدامات از طریق فعالیت 24 مرکز رشد و 40 مرکز نوآوری و شتاب‌دهی (منش) در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی و 2  برج فناوری (رویان و کرمانشاه) به منصه ظهور نشسته است.

حمایت از 1700 تیم استارت آپی، شرکت دانش بنیان و فناور و راه‌اندازی نخستین مرکز توسعه احیای نوآورانه کشور این حوزه در جهاددانشاهی است.

یکی از معاونت‌های سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاددانشگاهی، معاونت راهبری پارکها و مراکز رشد سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است که از جمله اقدامات شاخص این معاونت می‌توان موارد زیر را برشمرد.

● راه‌اندازی دبیرخانه سیاستگذاری توسعه و ترویج مالکیت فکری کشور در پارک البرز

● پایگاه جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور

● حامی اصلی نمایشگاه ملی آبادیران و حضور در آن

● برگزاری رویداد ملی روز جهانی مالکیت فکری

● تدوین آئین نامه انتخاب فناور برتر جهاددانشگاهی

● تدوین و یکسان سازی قراردادهای استقرار و انتفاع ساختارهای نوآوری و فناوری

● واگذاری مسئولیت ارزیابی و تایید صلاحیت مراکز نوآوری کشور به ستفا

● برگزاری دومین گردهمایی فعالان نوآوری اجتماعی کشور(نوپیا)

● برگزاری هفدهمین گردهمایی سالانه ساختارهای فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی

● ایجاد ساختارهای فناوری و نوآوری چون فب‌لب‌های تخصصی، مراکز هم آفرینی CDMC و …

● برگزاری رویدادهای تخصصی در ساختارها

● راه اندازی سامانه جامع ساختارهای فناوری و نوآوری جهاددانشگاهی

● حضور فعال در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار کشور

● دبیرخانه طرح راهبری زنجیره ارزش دارو در پارک البرز

● برگزاری تورهای ملی راهیان فناوری و دوره‌های آموزشی تخصصی توانمندسازی حوزه ستفا

دفتر امور اقتصادی سازمان تجاری‌سازی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان جهاددانشگاهی طی سال‌های گذشته اقدامات بسیاری انجام داده است که از جمله اقدامات شاخص آن انعقاد قرارداد باز با موسسه آموزشی و تحقیقاتی وزارت دفاع (طرح ملی جهاد علمی)، ایجاد دفترچه فناوری‌های توسعه یافته در جهاددانشگاهی (اطلس کامل سرمایه‌گذاری فناوری‌های جهاددانشگاهی) و انعقاد توافق نامه فراورش نفت خام (سالانه 470 هزار دلار ارزش افزوده برای جهاد دانشگاهی ایجاد می‌کند) هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا