پایش لوله های انتقال گاز با روبات کروی

 روبات های کروی یکی از راه کارهای کنترل وضعیت گازهای منتشرشده لوله های انتقال گاز، پایش وضعیت محصول زمین ها کشاورزی و حتی اهداف دیدبانی محسوب می شود.فرشاد خالقیان زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مکاترونیک دانشگاه اصفهان و مجری این طرح در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: روبات های کروی به دلیل شکل خاص و اندازه کوچک می توانند در داخل لوله های گاز قرار داده شوند و گزارش لحظه به لحظه از وضعیت انتشار گاز را به اپراتور ارایه دهند.

وی افزود: این روبات به دلیل داشتن سطح اتکای کم به زمین، مصرف انرژی بسیار پایینی دارد؛ برای مثال روبات های پرنده فقط چهار دقیقه در هوا پرواز می کند اما روبات کروی قادر است تا چهار ساعت کار کند.

این محقق خاطرنشان کرد: این روبات به واسطه نداشتن هیچ واسطه کنترلی می توان با استفاده از لپ تاپ، تبلت موبایل به صورت بی سیم کنترل شود.خالقیان زاده با بیان اینکه این روبات دارای پنج حسگر ژیروسکوپ برای تعیین جهت حرکت، جی پی.اس برای تعیین موقعیت، فراصوت برای جلوگیری از برخورد با موانع و دماسنج، است خاطرنشان کرد: این روبات قادر به تهیه تصاویر پایدار از محیط اطراف است.

مجری این طرح اظهار داشت: با قراردادن حسگرهای گازی در اطراف این روبات می توان از آن را برای تشخیص گازهای سمی از جمله متان و دیگر گازهای سمی در محیط های آلوده بهره برد.به گفته خالقیان زاده از دیگر کاربردهای این روبات تهیه نقشه از محل های غیرقابل دسترسی و فعالیت های کشاورزی است.
وی توضیح داد:این روبات می تواند با حرکت در زمین های کشاوری در صورت وجود فاصله ای بین گیاه های کاشته شده، با استفاده از پردازنده Rهرگونه خشکی یا مشکل در گیاهان را تشخیص داده و به کشاورز اطلاع دهد.این محقق خاطرنشان کرد: هزینه اولیه این روبات پنج میلیون تومان است که در صورت ساخت نمونه های کاربردی با امکانات بیشتر هزینه آن نیز افزایش می یابد.

این طرح به عنوان پایان نامه دوره کارشناسی ارشد خالقیان زاده ارایه شده است که در دهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران نیز شرکت داشت.دهمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران جمعه شب (21 فروردین )درمحل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران پایان یافت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا