تقابل چهره‌ها و برنامه‌ها در گزینش نهایی پزشکیان
دنبال وزرای اقتصاد خلاق و صنایع فردا باشید

آرین رضایی: تا 2 هفته دیگر به نظر ترکیب اولیه وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران رونمایی خواهد شد و تلاش‌های صورت گرفته برای انتخاب وزرای متولی فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیشتر به معرفی چهره‌ها خلاصه شده تا رونمایی از برنامه‌ها.

به گزارش خبرگزاری سینا، به نظر هر چهره‌ای که به عنوان وزیر برای صدارت بر 2 وزارتخانه یادشده، انتخاب شود، با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد بود به ویژه اینکه اگر انتخاب گزینه نهایی با لابی‌های سیاسی و نه شایستگی و توامندی لازم برای وزارت انجام گیرد، چالش بزرگترین برای دولت مسعود پزشکیان به همراه خواهد شد.

از این منظر مهمترین سوال این است که ابتدا مشخص کنیم از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چه نمی‌خواهیم و چه کاری را نباید انجام دهد؟ پاسخ شفاف به این پرسش خود نیمی از راه‌حل خواهد بود، چه اینکه امروزه اگر از اهل فرهنگ و هنر، یا فعالان حوزه گردشگری و میراث فرهنگی سوال شود که از وزیر آینده چه می‌خواهید، پاسخ این باشد که مزاحم نشود و بگذارد که خودمان راه را انتخاب کنیم!

به واقع این پاسخ احتمالی نشان می‌دهد که سیاستگذاران فرهنگی ایران به جای مانع‌برداری از پیش پای فعالان و بازیگران این حوزه، خواسته یا ناخواسته در مسیر عکس مطالبات مطرح شده گام بر می‌دارند. یک علت بروز چالش بین اولویت‌های سیاستمداران حوزه فرهنگ و گردشگری و شکاف آنها با گروه‌های هدف، فقدان شناخت از تحولات آینده و حرکت بر مدار گذشته است. حال آنکه زمین بازی تغییر کرده و سیاستگذاری فرهنگی با رویکرد کنترلی، هدایت از بالا و رانتی و حمایتی کارکرد خود را از دست داده است.

آنها که سودای صدارت دارند، ابتدا باید صورت مساله را درست بشناسند و بتوانند اعتماد بازیگران را جلب کنند تا با آنها بر سر اهداف و مقاصد و مسیرهای حرکت به سمت اهداف ترسیم شده به توافق برسند، وگرنه آنچه تولید و عرضه می‌شود، بازاری نخواهد داشت و به شکست خواهد انجامید.

دنیای آینده فرهنگ، دنیای اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی و نرم است، دنیایی که در آن نوآوری و خلاقیت، حرف نخست را خواهد زد، دنیای آینده فرهنگ بسته و در قفس نیست، بلکه دنیای حرکت در فضای آزاد است و البته این به معنای رها کردن و نظارت نداشتن نیست.

لازم است تا در انتخاب‌ها به سهم و نقش فرهنگ، صنایع خلاق و فرهنگی، فناوری‌های نرم، اقتصاد گردشگری به عنوان شاهراه رهایی از اقتصاد دولتی و آلوده به نفت توجه شود، خوشبختانه در اسناد بالادستی حوزه فرهنگ، ظرفیتها به خوبی شناسایی و تبیین شده اما شوربختانه در اجرا، ما شاهد غلبه سایه سیاست بر فرهنگ و صنایع فرهنگی هستیم.

ایران فرهنگی، یک قدرت نرم و ثروت ساز است، مشروط به اینکه در انتخاب‌ها دنبال برنامه بگردیم که این ثروت سازی از مسیر فرهنگ و ظرفیت‌های درونی را محقق سازد، در جستجوی وزرایی بگردیم که اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی و نرم را باور داشته باشند. ما ایرانی‌ها نشان داده‌ایم که خود بزرگترین پاسدار واقعی فرهنگ و هویت فرهنگی‌مان هستیم و تجربه هم ثابت کرده که مداخله دولت‌ها، سودمند نبوده و آنچه عرضه شده، متناسب با مطالبات و خواسته‌ها و البته ظرفیت‌ها واقعی ما نبوده است.

صنایع خلاق و فرهنگی، صنایع آینده هستند، امروز دیگر نباید چون گذشته اندیشید و در گذشته ماند. وزرای پیشنهادی باید قدرت تغییر در رویکردها و صیانت از هویت و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و صنایع فرهنگی و خلاق ایران را داشته باشند، بدانند که حوزه اقتصاد گردشگری، حوزه نمایش و شوآف نیست، بلکه جایی است که باید مسیر را هموار کرد، موانع را برداشت و گره‌ها را باز کرد و به تماشا نشست، وزیر آینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران باید خود را وزیر اقتصاد خلاق بداند و بتواند تصویر خوب از ایران در جهان به نمایش بگذارد و این ممکن نخواهد شد مگر اینکه به اقتصاد گردشگری به اندازه اقتصاد نفت، اقتصاد صنعت و معدن و … و حتی بیش از آن باور داشته باشد.

ایران، یک کهکشان از ظرفیت‌ها و فرصت‌های ثروت‌ساز است، اما این ظرفیت‌ها به شعار و گفته به فعلیت در نمی‌آید و اگر برای ایران و برای ایرانیان فکر می‌کنیم، باید درک کنیم که فرصت زیادی نداریم و رقبای ما با سرعت در حال حرکت هستند و ارتباط خود را با جهان برای استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های خارجی گسترش داده اند. ما هم اکنون با دیر نشده باید دنبال وزرای اقتصاد خلاق و صنایع فردا باشیم و کسانی را انتخاب کنیم که به دیپلماسی اقتصاد خلاق باور داشته باشد. آیا مسعود پزشکیان در انتخاب نهایی، افق‌گشایی خواهد کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا