معاون فرهنگی و اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی خبر داد:
اضافه شدن ۴۰۰ داروی جدید به پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی

معاون فرهنگی و اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی از اضافه شدن ۴۰۰ داروی جدید به پوشش بیمه‌ای این سازمان خبر داد.

به گزارش سینا پرس فارس، احمد اسفندیاری امروز، ۲۴ تیرماه در همایشی به مناسبت هفته تامین اجتماعی با حضور کارگران، اظهار داشت: سود و زیان صندوق تامین اجتماعی به بازنشستگان بازمی‌گردد نه به دولت. هرچه این صندوق از منابع بیشتری برخوردار باشد، بازنشستگان از آن بهره‌مند می‌شوند.

او خاطر نشان کرد: از سال ۱۴۰۱، صندوق تامین اجتماعی که قبلاً به بانک رفاه کارگران بدهکار بود، طی سه سال اخیر بزرگترین افزایش سرمایه‌گذاری کشور را با ۴۷ همت تجربه کرده است. این صندوق اکنون بدون دریافت تسهیلات بانکی به هیچ نهاد دیگری بدهکار نیست و ماهیانه ۶۵ همت برای پرداخت حقوق هزینه می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی همچنین به پرداخت دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: ۳.۵ برابر دولت‌های قبلی بابت این دیون پرداخت شده است.

اسفندیاری اضافه کرد: معادل ۲۶۰ همت از بهترین سهام شرکت‌ها و کارخانجات بابت بازپرداخت دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده است.

او اضافه کرد: با افزایش بیمه‌شدگان، درآمد صندوق ۲۷ همت افزایش یافته است، اما همچنان بیش از ۵۰۰ همت از دولت مطالبه دارد.

اسفندیاری بر ضرورت پرداخت دیون دولت به منظور تضمین پایداری صندوق تاکید کرد و اظهار داشت: بالای ۹۵ درصد کارفرمایان به تعهدات خود در پرداخت بیمه و حقوق عمل کرده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی همچنین از دولت به عنوان بزرگترین کارفرما خواست تا به وعده‌های خود عمل کند.

اسفندیاری در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد: خدمات درمان و بستری افراد بالای ۶۵ سال در تمامی مراکز درمانی دولتی طرف قرارداد با این سازمان رایگان است.

او همچنین به پرداخت‌های بزرگ به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاهی اشاره کرد و گفت: هزینه‌های درمان و بستری در این مراکز همانند مراکز تامین اجتماعی است.

اسفندیاری تصریح کرد: ۴۰۰ قلم داروی جدید به لیست داروهای تحت پوشش بیمه اضافه شده است و نمایندگان کارگران می‌توانند داروهای دیگری را که نیاز است به این لیست اضافه شوند، پیگیری کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی و امور استان‌های سازمان تامین اجتماعی، حق مطالبه‌گری را برای کارگران به رسمیت شناخت و بیان کرد: استان فارس در بحث درمان مستقیم دچار عقب‌ماندگی تاریخی است.

او از افتتاح سه درمانگاه جدید در شهرهای زرقان، خرمبید و مهر در هفته دولت امسال خبر داد و اعلام کرد: بیمارستان دوم سازمان تامین اجتماعی در شیراز نیاز به اصلاحات فنی دارد که شرکت خانه‌سازی ایران موظف به انجام آن‌ها است.

در پایان، اسفندیاری تاکید کرد که سازمان تامین اجتماعی خود را موظف به اجرای تمام قوانین مرتبط با حوزه کارگری می‌داند و فلسفه حضور نمایندگان دولت در هیات امنای تامین اجتماعی را تدوین حقوق بازنشستگان و کارگران دانست.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس نیز در این همایش به برخی دغدغه‌ها و مشکلات بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت و بیان کرد: ۹۰ درصد مردان بازنشسته تامین اجتماعی به بیماری‌های پروستات، قلب و دیابت مبتلا هستند. از ۵ قلم داروی مورد نیاز این افراد، حداقل دو قلم تحت پوشش بیمه‌ای نیست و بازنشستگان باید ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت دارو هزینه کنند.

علی راستگو با اشاره به اینکه تصمیمات برای کارگران پشت درهای بسته گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد که کارگران زیادی در کشور پس از دو سه سال کار هنوز بیمه نشده‌اند.

او بر این نکته تاکید کرد که انتظار جامعه کارگری و بازنشستگان از دولت اجرای قانون است.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس با انتقاد از عدم اجرای ماده ۴ قانون کار و ماده ۵۴ قانون الزام، تاکید کرد که جامعه کارگری در شورای عالی کار نماینده‌ای ندارد.

راستگو در ادامه خواستار شکل‌گیری شورای عالی تامین اجتماعی شد و افزود: تعطیلی این شورا و جایگزینی هیات امنا، باعث مشکلات جدی برای کارگران شده است.

دبیر اجرایی خانه کارگر فارس همچنین اعلام کرد که ۳۰ درصد ظرفیت و امکانات درمانی استان فارس صرف مسافران بیمار می‌شود، بدون اینکه استان فارس هیچ امتیاز و امکانات خاصی دریافت کند.

او از مشکلات فنی بیمارستان دوم تامین اجتماعی که در مرحله اسکلت و طبقه هشتم است، انتقاد کرد و گفت: مگر بررسی‌های فنی از ابتدا انجام نشده که الان گفته شده باید این بیمارستان تعطیل شود و کسی هم پاسخگو نباشد.

راستگو همچنین از بانک رفاه کارگران گلایه کرد که تسهیلاتی به کارگران و بازنشستگان ارائه نمی‌دهد.

او اعلام کرد که در صورت ادامه این سیاست، جامعه کارگری و کارفرمایی حساب‌های خود را از بانک رفاه به دیگر بانک‌ها منتقل خواهند کرد.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس نیز در این همایش به چالش‌ها و مشکلات فراوان جامعه کارگری اشاره کرد و اظهار داشت: بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های خلق‌الساعه بحران‌های جدیدی ایجاد می‌کنند.

بهرام ذنوبی تبار ادامه داد: بخشنامه ۱۷۷۷ کاملاً علیه جامعه کارگری است و ادامه این روند موجب افزایش تنش و اعتراضات کارگری خواهد شد.

همچنین، ذنوبی‌تبار اظهار داشت: بازنشستگان تامین اجتماعی و اداره کار به عنوان مشاور وارد کارخانجات و شرکت‌های بزرگ می‌شوند و با دریافت حقوق‌های چند ده میلیونی راه‌های فرار از پرداخت حق کارگران را دنبال می‌کنند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس تصریح کرد: در مسئله اصلاح عناوین شغلی، مقصر اصلی سازمان تامین اجتماعی است که توپ را به زمین جامعه کارگری و کارفرمایی انداخته است.

او تاکید داشت: این بخشنامه موجب تعدیل و اخراج بسیاری از کارگران خواهد شد و هر دقیقه مصوبه‌ای از سازمان تامین اجتماعی برای ضربه زدن به کارگران بیرون می‌آید.

ذنوبی تبار یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی باید به جای ایجاد چالش برای کارگران، به دنبال مباحث فرار بیمه‌ای باشد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا