تغیر دولت‌ و دغدغه استارت آپ ها

بهروز رشیدی: اکنون که تغیردولت و  طبعا ً تغیر تریب مدیران اجتناب ناپذیر است باید با دلسوزی مراقب بود که در نتیجه  تغیرات به طور ناخواسته  بعضی طرح ها و برنامه های مهم مشمول کمرنک شدن و تضعیف  نشود باید  به یاد داشته باشیم که ثبات کشور مرهون ثبات و استحکام نکرش هایی است که با تغیر نام  مدیران مشمول فراموشی یا مرور زمان نمی شود.

همه اهالی و گروه‌های استارت آپی که در جریان «طرح نوآفرین» قرار گرفته‌بودند لابد شعار «ایران هوشمند؛ آینده روشن» را به خاطر دارند در جریان آن مراسم و آن طرح مدیران ارشد دولتی وجوه تازه حمایتی را برای اکوسیستم های استارتاپی اعلام کردند تسهیلاتی همچون معافیت مالیات و بیمه‌ای برای استارت‌آپ ها وجود دارد و با احداث پارک اقتصاد دیجیتال، استارت‌آپ هایی که درآمد سالانه آنها به ۵۰۰ میلیون تومان برسد می‌توانند با استفاده از امکانات این پارک‌ها درآمد خود را به پنج میلیارد تومان برسانند و به مرحله بلوغ رسیده و روی پای خود بایستند. البته بدیهی است این پیش بینی آنچنان خوش بینانه و دور از ذهن نبود که تحقق آن  ناممکن  باشد اما جز در موارد ویژه نتایج این طرح نتوانست با همان کستردکی ادامه یابد .

هدف این طرح ایجاد ثروت از طریق اقتصاد دیجیتال شعار جذابی بود که تواست زمینه را شکل دهد که استارتاپ‌ها به عنوان فوتون‌های روشن‌کننده و نورافشان اقتصاد دیجیتال نقشی مهم در این زمینه داشته باشندمدیران دولتی هم  وعده دادند که«ایران هوشمند» با رویکرد ارتقای جایگاه اقتصاد دیجیتال، موجب تسهیل اتصال بخش خصوصی کشور به اقتصاد جهانی و رونق همکاری‌های منطقه‌ای شده و  باطل‌السحر تحریم‌های یکجانبه و پروژه منزوی‌سازی ایران باشد.

چنانکه قابل تصور است برای رهایی بن بست مشکلات سخت لزوماً اجرای طرح های بسیار بزرگ با ابعاد عجیب غریب راهکشای مسائل نیست و چه بسا رجوع به طرح های جدی و مثبت که به خوبی و کمال اجرا نشده یکی از راه حل های مفید وموثر است. ضمن آنکه کم نیست تعداد طرح های متروک و کنار کذاشته شده که هیچ گاه مورد ارزیابی دقیق قرار نکرفته اند و طبعا هیچ وقت  به درستی معلوم نشده که دلیل رها شدن یا ضعیف شدن طرح دقیقا چه بوده است.

نکته قابل توجهی در همین ارتباط در نشریه یکی از بانک های بزرک کشور درج شده بود که به روشنی نشان می داد که یکی از طرح های مورد حمایت بانک که طی سال اول با نتایج اریابی منفی در معرض کنار ذاشت بوده توسط کارشناسان بانک مورد  ارزیابی مجدد قرار می کیرد و در نهایت مشخص می شود که طرح یادشده جز در مورد نحوه اجرا  هیچ مشکل و نقص مهمی نداشته و مجریان طرح نیز با مشاهده کزارش ارزیابی بانک  متوجه اشتباه در روش اجرایی خود شده و از بروز ضرر وزیان جدی  جلوکیری شده .

حاصل سخن آن که اصولا کار در طرح‌های استارتاپی ضرورتاً نیازمند  روحیه صبور و منعطف است و تنها از این طریق می‌توان فرهنک واقعی فعالیت دانش بنیان را در عمل فرارکرفت و از نتایج آن بهره مند شد اکر این فضا بر محیط کار حاکم نباشد رسیدن به اهداف مهمی همچون ایجاد دامنه‌های فراخ منابع مالی و ثروت از طریق کار دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال در حد هدف شعاری باقی می ماند. ما اعتقاد داریم که  استارتاپ‌ها روشن‌کننده و کرداننده چرخ های اقتصاد دیجیتال  است تصریح می‌شود که «ایران هوشمند» با رویکرد ارتقای جایگاه اقتصاد دیجیتال، موجب تسهیل اتصال بخش خصوصی کشور به اقتصاد جهانی و رونق همکاری‌های منطقه‌ای شده و  باطل‌السحر تحریم‌های تحمیل شده بر کشور ماست .

علاوه بر این اکنون که تغیردولت و  طبعا ً تغیر تریب مدیران اجتناب ناپذیر است باید با دلسوزی مراقب بود که در نتیجه  تغیرات به طور ناخواسته  بعضی طرح ها و برنامه های مهم مشمول کمرنک شدن و تضعیف  نشود باید  به یاد داشته باشیم که ثبات کشور مرهون ثبات و استحکام نکرش هایی است که با تغیر نام  مدیران مشمول فراموشی یا مرور زمان نمی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا