جلیلی: با تعارف و نمایش کشور اداره نمی‌شود

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: باید بین کار واقعی و نمایشی تمایز داده شود. با تعارف و نمایش کشور اداره نمی شود. با ضعف مدیریت نمی توان از فرصت‌ها استفاده کرد. بسیاری از استان‌های ما که برخی شاخص‌های خوبی ندارند، فرصت‌های زیادی دارند؛ بنابراین باید قوی ترین مدیران به کار گرفته شوند تا کارهایی که در گذشته انجام نشده است را انجام دهند. در همین دولت شهید رئیسی مدیران قوی و جوان در همین استان‌ها حضور داشتند که همین کار را انجام می دادند.

به گزارش خبرگزاری سینا، او در پنجمین و آخرین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که  اگر شما به ریاست جمهوری برسید؛ اولین اقدام دولت شما چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ با بیان اینکه «ارزآوری» و «اشتغال» ۲ اولویت اصلی است، گفت: ریشه همه چیز به این برمی‌گردد که در این دو زمینه یک برنامه موفق را اجرا کنید. برای دو اولویت اصلی برنامه دارم و در ابتدای دولت شهید رئیسی هم به ایشان تقدیم کردم و اگر نگران تورم و نرخ ارز هستیم، به این برمی گردد که باید در این دو زمینه برنامه مجرب اجرا شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های روستاها، هر روستا را یک سلول جهش دانست و افزود: روستاها را نباید به عنوان جایی که محروم است نگاه کرد بلکه عین فرصت است و سلول جهش کشور محسوب می‌شود.

جلیلی با اشاره به ظرفیت‌های روستایی گفت: در این ۱۱ سال خیلی از روستاها را دیده‌ام که چگونه توانستند امروز موفقیت‌های بزرگ را به دست بیاورند.  در همدان روستایی دیدم که با وجود پنج هزار جمعیت، ۲۰۰ کارگاه داشت. در تبریز روستای لیقوان چند هزار میلیارد تولید لبنیات دارد و روستاها با بسیاری از کشورها مانند چین می‌توانند در تولید پوشاک رقابت کنند اما برنامه می خواهد و باید ساختار روستاهای ما به ویژه امنیت شغلی دهیاران تامین شود تا برنامه ها را اجرا کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصادی دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد بوده است که ۴۰ سال بعد این صادرات بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار شده است. این یک امر ممکن و شدنی است.

جلیلی تصریح کرد: دولت شهید رئیسی در دو سه سال اخیر در صادرات غیر نفتی رکورد زد و می‌توانیم در تولید پوشاک با چین رقابت کنیم و روستاها می توانند در این زمینه موثر باشند ولی باید برای این کار برنامه داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص از روستا و کشاورزی شکل می گیرد، اما تسهیلاتی که به آنها داده می‌شود، ۶ درصد است. بودجه عمومی کشور فقط ۴ درصد به این سمت می‌رود که این روند باید اصلاح شود.

۹ برنامه اجرایی برای اصلاح روستاها

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ۹ برنامه اجرایی برای روستا از جمله اصلاح الگوی کشت، آبخیزداری، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه سازی اراضی، سیستم‌های نوین آبیاری و لایروبی قنوات داریم. کشاورز ما برای بازاریابی محصولات نباید مشکل داشته باشد. اکنون یک میلیون تن سیب در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود اما نباید کشاورز برای صادرات این مقدار سیب مشکل داشته باشد و عزا بگیرد از این تولید چگونه استفاده کند و چگونه به بازار برساند.

وی خاطر نشان کرد:  اگر دولت این اطمینان را به کشاورز بدهد که در تیر ماه هر سال طبق قانون قیمت عادلانه محصولات کشاورزی را به آنها اعلام کند، او می‌تواند برای الگوی کشت برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد. کشاورز ما باید مطمئن باشد که اگر محصولی مانند برنج، چای، چغندر قند و ذرت دیگر محصولات را دارد، در واقع نباید شاهد واردات این محصولات به کشور باشد و اولویت باید محصولات  کشاورز باشد.

باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت برگزار کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید اولویت با تولید داخلی باشد، تصریح کرد: نباید شاهد واردات باشیم، امروز یارانه به دامدار خارجی می دهیم باید آن را کشاورزان خود بدهیم. باید رفع محرومیت زدایی‌کرده و جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت برگزار کنیم.

نامزد چهادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از بحث های مهم این است که بخش عمده ای از جامعه توسط رسانه‌ها و برخی از جریان های سیاسی سانسور می شوند صحبت از حقوق زن می شود اما زنان روستایی، زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی، زنان خانه دار  و زنان بد سرپرست سانسور می‌شوند و دیده نمی‌شوند. وقتی وضعیت آنها به خوبی بررسی نشود به طبع آن تجویزی صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: برخی اوقات شعارهایی که داده می شود که ما طرفدار زن ها هستیم؛ ریز که می شویم می بینیم جامعه اصلی که نقش اصلی در شکوفایی و پیشرفت کشور داردف دیده نمی شود و یکی از موضوعاتی که مردم به ویژه جامعه می خواهند، دیده شدن و توجه به حقوق آنها نظیر حقوق زن خانه‌دار است؛ اگر این قشر از جامعه نگاه شود نه اینکه به آنها کمک کنید به رشد کشور و فرهنگ و اقتصاد کشور کمک می کنید. اینها الزماتی است که دولت به آنها نیاز دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

سهم روستاییان در بودجه متناسب دیده نشده است 

جلیلی افزود: ۲۶ درصد جمعیت ما در روستا است، اما سهم شایسته برای آنها در بودجه و تسهیلات وجود ندارد. بیش از ۵۰ درصد مدال آوران ما روستایی هستند پس اگر برنامه درستی برای استعدادیابی در زمینه ورزشی، علمی، هنری داشته باشید، خیلی کمک می کند؛ نه اینکه رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور شما مخصوص یک یا دو دهک جامعه باشد. باید در این زمینه‌ها برنامه داشت و این اقشار را دید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در سفرهایی که این روزها داشتم، برخی طبقات بیان می کردند که آنها باید دیده شوند. باید امنیت شغلی کارگر شما تضمین شود و خود را در سود و کارایی شرکت سهیم بداند. هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود، در یک فرایند نادرست به یکسری واسطه‌ها تحت عنوان شرکت‌ها پرداخت می شود در حالی که این حقوق باید به جیب کارمند شرکتی برود نه اینکه به این واسطه‌ها برسد. با استفاده از فناوری هایی که داریم می توان این واسطه‌ها را کم کرد و حقوق را به خود کارگر پرداخت کرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: باید حساب کشی شود که پول‌ها کجا می‌رود. در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می دهد، در حالی که بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۷۰۰ همت است. ۲۵ درصد هزینه‌کرد این شرکت‌های دولتی ناکاراست که خودش حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می شود. اگر صحبت از انضباط مالی می کنیم و دنبال میترینگ و سامانه برخط هستیم برای این است که چند میلیارد دلار در سال مانع پرت منابع بشویم و ببینید چقدر دست دولت پر می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: یک نکته ای که مردم خیلی مطرح می کنند این است که خدا نکند سر و کارت به اداره‌ای بیفتد که این موضوع نشان از وضع مطلوبی نیست زیرا نزدیک به بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور در سال تحت عنوان هزینه جاری و دستمزد هزینه می‌شود. ما یک ساختار اجرایی و اداری و دستگاه بزرگ دولتی و ماشین دولت داریم که ۸۰ درصد بودجه کشور آنجا تحت عناوین مختلف حقوق هزینه می شود این موضوع برای این است که پناهگاه مردم باشند.

وی افزود: مردم اگر از جلوی اداره کشاورزی و صنعت رد می شوند؛ نگویند خدایا چگونه از این خان بگذریم بلکه بگویند اینجا همان جایی است که مشکل را حل می کند.

جلیلی یادآور شد: خاطرم هست در سال ۱۳۹۲  وقتی رقیبم رأی آورد، هدیه‌ای به او دادم و این را گفتم اگر نگاهتان با من صدرصد متفاوت باشد و اگر بخواهید ماشین دولت راه نیفتد و مانند ماشینی است هزینه کنید و خرج کنید و شما را سر کوچه نبرد. ماشین دولت بحث بسیار مهمی است و سوال این است که بسیاری از برنامه ها چه زمانی انجام می شود؟ وقتی که شما ماشین دولت را راه بیندازید. اینکه بگوییم هزینه ۸۰ درصد بودجه اینجا می آید، تنها این هزینه نیست.  ۳۰ سال عمر کارمندان شریف ما و هر روز وقت و عمرش را  اینجا صرف می کنند. حتما کارمند عزیز ما دوست دارد وجودش اثربخش باشد و مشکلات کشور را راه بیندازد. ایرادات جدی که باعث می شود این دستگاه کند و فرسوده شود از اولویت های جدی است و باید حل شود.

وی افزود: از اولویت‌های جدی این است که موضوعاتی را که باعث کند شدن دستگاه دولت شده است، حل شود. یادم هست بررسی سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ عملکرد دولت را انجام دادیم و دیدیم که چه مشکلاتی دارد. متوجه شدیم که در صادرات کالاها به عنوان مثال صادرات مرغ، گوجه فرنگی، فولاد، شیر خشک و … ماشین دولت نه تنها به این‌ها کمک نمی‌کند بلکه بخشنامه‌هایی صادر شده است که مرتب متفاوت بوده و این اقدام موجب شده است که بازار ثبات پیدا نکند و مردم نتوانند اطمینان کنند که چه پیش می آید.

برای حل مشکل بورس به روحانی نامه نوشتم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به موضوع بورس افزود: بورس هم همان بود و من در سال ۹۹ نامه‌ای به آقای روحانی نوشتم و مشکلات را بیان کردم. وقتی اقتصاد پیش بینی پذیر نباشد و رفتارهای غلط بروز پیدا کند، مردم متضرر می شوند و یکی از بحث ها بیمه سهام است تا با راه اندازی این بیمه مردم متضرر نشوند.

وی گفت: در ماشین دولت یک کار رئیس جمهور این است که به آن موضوع و دستوری که می دهد، اشراف داشته باشد. برای ماه اول درابتدای کار ۲۵ حکم را تهیه کردیم که فقط تصمیم می خواهند. یعنی فرآیند را بررسی کردیم که عمده آن مسائل اقتصادی است که کجا ایراد دارد و این گره‌ها چیست. این مثال را قبلا هم زدم. شما برای بافتن یک فرش باید نقشه داشته باشید و گره به گره بزنید و بدانید چه رنگی می خورد و که در نهایت قالی خوب شود.

در اداره کشور باید گره‌ها را بشناسیم

جلیلی اضافه کرد: در اداره کشور باید این گره‌ها را بشناسیم. به عنوان فردی که از پایین ترین سطح وارد دستگاه دولتی شدم ( کارشناس، معاون و …. بودم)  و از آن طرف دستگاه هایی را اداره کردم و در شورای عالی امنیت ملی جلساتی گذاشتم و ده ها جلسه داشتم از قوه قضاییه عزیز شهید رئیسی و اژه‌ای تشریف می‌آوردند و از مجلس نیز نواب مجلس و روسای کمیسیون وزاری دولت می آمدند. از نیروهای مسلح مرحوم فیروزآبادی می آمدند. اینها باعث شد به جمع بندی برسید اما برخی مواقع اختلافاتی هم بود اما آنجا محفلی بود همه با اجماع به جمع بندی می رسیدند و نتایج خیلی خوبی بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: خیلی از مسائلی که در جلسه مطرح شد بحث هایی ضروری است و از سوالات مردم است و باید برای آنها طرح داشت و دنبال کرد و به هرحال یکی از اولویت های مهم کشور رفع همین مشکلات معیشتی است؛ قبلا هم بیان کردیم ما طرح وان را داریم، طرح سفر، طرح سبد غذایی و طرح هایی مختلفی که نمی خواهم الان به آنها بپردازم.

جلیلی افزود: مشکل گرانی و تورم موضوعاتی است که باید دولت برای آنها برنامه داشته باشد و کار کند و ان شاء الله در برنامه زمان بندی شده حل کند چون یک سوال این بود در چه زمانی حل می‌شود؟ من عرض کردم به برادر عزیزمان پزشکیان گفتم این موارد در برنامه هفتم است، برنامه هفتم ۴۵ برنامه را از دولت خواسته که برای آنها طرح بنویسد که برای آن هم زمان سه، ۶ تا ۱۲ ماه تعیین کرده است و باید آماده باشد و باید این برنامه ها را در اولین فرصت و در زمان مشخص نوشت و اجرا کرد و نباید زمان را از دست بدهیم.

بهره‌وری فقط با سرمایه بدست نمی‌آید

وی ادامه داد: با این حال کشور صرفا با این برنامه‌ها پیشرفت نکرده و جهش نمی‌یابد. تحقق رشد هشت درصدی نیاز به کار جدی و برنامه ریزی برای ارزاوری، اشتغال، جذب سرمایه دارد. باید از فرصت فناوری استفاده کرد. امروز فرصت مهم کشور دانشمندان و جوانان متخصص در بخش فناوری است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مسئله مهمتر این است که در مدیریت اینها است، بهره وری فقط با سرمایه بدست نمی‌آید بلکه با یک مدیریت درست به دست می آید.

با تعارف و نمایش کشور اداره نمی‌شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برخی اشکالات مدیریتی وجود دارد. برخی مسائل در فرهنگ اداری سیاسی ما وجود دارد و برخی مناسبات غلط شکل گرفته است که این آسیب‌ها باید برطرف شود. باید بین کار واقعی و نمایشی تمایز داده شود. با تعارف و نمایش کشور اداره نمی شود. با ضعف مدیریت نمی توان از فرصت‌ها استفاده کرد. بسیاری از استان‌های ما که برخی شاخص‌های خوبی ندارند، فرصت‌های زیادی دارند؛ بنابراین باید قوی ترین مدیران به کار گرفته شوند تا کارهایی که در گذشته انجام نشده است را انجام دهند. در همین دولت شهید رئیسی مدیران قوی و جوان در همین استان‌ها حضور داشتند که همین کار را انجام می دادند.

جلیلی تصریح کرد: برای جهش ایران، باید موانع برطرف شود. شهید سلیمانی در یک جلسه بیان کرد که شما می‌توانید تصمیم بگیرید و دستور و بخشنامه بدهید، اما مهم نتیجه است. مثال می‌زد در زمین کشاورزی، اینگونه نیست که آب مستقیم پای درخت برود بلکه باید مسیر آب دنبال شود تا منحرف نشود. برخی منابع مالی کشور مثل این است که آب در لوله‌های فرسوده و انحرافات قرار می گیرد و هرز می‌رود. تا دفع موش نکنید، هر چه گندم جمع کنید، از بین می‌رود. اشراف به ساختار اجرایی اداری کشور و اینکه بدانید چه می خواهید و از چه مسیری آن را دنبال کنید، مهم است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی اظهارات خود در آخرین مناظره تلویزیونی گفت: حضرت علی (ع) درباره فلسفه حکومت فرمودند که وقتی مردم پی کار می آیند و اعلام آمادگی برای برپایی دین خدا می کنند و از طرفی خدا عهد گرفته که در برابر گشنگی مظلومان و پرخوری ستمگران ساکت ننشینید، این وظیفه بر همه است که قیام کنند و اگر این نباشد، افسار حکومت را بر گردن شتر خودش می‌اندازم و این را نمی‌خواهم.

وی ادامه داد: امروز مردم پای کار آمده و برای کشور قدرت و عظمت تولید کرده‌اند و همین مردم می‌توانند برای ایران جهش ایجاد کنند. باید یک جهان فرصت را شناخت تا ایران به جهش برسد اما به شرطی که همه مردم را ببینید و استعدادی را کنار نگذارید و کسی را از این دایره خارج نکنید.

جلیلی گفت: در ۱۱ سال گذشته به جای اینکه در گعده‌های سیاسی و جلسات محفلی وقت خود را تلف کنیم، سعی کردیم در روستاها و شهرهای مختلف حضور یافته و ظرفیت‌های کشور را شناسایی کنیم. همه مسائل را از سیستان و بلوچستان تا کردستان، از شهرهای شمال تا جنوب دنبال کرده‌ایم. به مردم به ویژه اهل سنت و اقوام عرض می کنم که بدترین چیز این است که کسی بخواهد در ایام انتخابات حقوق مردم را معامله کند.

وظیفه دولت تعامل است نه معامله

وی با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش پرشکوه» ادامه داد: وظیفه دولت خدمتگزاری به همه مردم است. وقتی می‌گوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه یعنی همه باید بتوانند در این عرصه بزرگ، ایفای نقش کنند. وظیفه دولت تعامل است نه معامله. کسانی که معامله می کنند به حقوق مردم بی‌احترامی می کنند. مردم چه به شما رای بدهند چه ندهند، وظیفه دارید وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهید. همه اقوام و قومیت‌ها برای ما یک فرصت هستند. تنوع قومیت و مذاهب یکی از فرصت‌های ماست.

جلیلی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که به حداقل‌ها اکتفا نکرده و به قله‌ها نگاه کنیم. ما باید به چیزی که در شأن ملت ایران است برسیم. ما جهش بزرگ ایران را بر اساس شعار اعلام نکرده ایم بلکه به آن باور داریم ولی عده ای قصد دارند با سیاه‌نمایی و افشاندن بذر ناامیدی، کشور را از جهش بزرگ ناامید کرده و به حداقل‌ها اکتفا کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: ما آینده خوبی در پیش داریم. مردم پای کار آمدند و وظیفه ماست در خدمت مردم باشیم. فرمایش امام هادی (ع) است که اگر مردمی با رأی و محبت پای کار آمدند، اینجا وظیفه توست تا در خدمتگزاری مردم باشید.

به گزارش ایرنا، آخرین مناظره انتخاباتی «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر سه‌شنبه – پنجم تیرماه – با حضور پنج رقیب دیگر و با موضوع «کارآمدسازی دولت» در دو بخش «پرونده‌های روی میز» و «انتظارات مردم از دولت چهاردهم» به صورت زنده از شبکه‌ یک سیما برگزاری شد.

«سعید جلیلی» در پنجمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی با شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش پرشکوه» را تشریح کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا