رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز مطرح کرد؛
تلاشها برای حفظ و احیای هنرهای دستی در حال فراموشی در شیراز

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه در حال حاضر در شهرداری شیراز آموزش عمومی صنایع دستی رو به فراموشی در سرای محلات و فرهنگسراها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برای حفظ و احیای هنرهای رو به فراموشی، راه اندازی «مدرسه هنر» نیز اجرایی شد که در این طرح، هنرمندان با تجربه کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند تا این هنرها به نسل‌های جدید منتقل شود.

به گزارش سینا پرس فارس، محمدعلی چوبینی امروز، 20 خردادماه در نشست تخصصی دبیران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی با بیان اینکه جای خرسندی است که معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه جدی به سومین حرم اهل بیت(ع) و شهر گنبدهای فیروزه‌ای که خاستگاه بسیاری از هنرهاست، دارد گفت: با گسترش و تقویت زیرساخت‌ها در شیراز، امکان میزبانی و معرفی صنایع دستی در کشور و شهرهای خواهرخوانده را داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در شهرداری شیراز آموزش عمومی صنایع دستی رو به فراموشی در سرای محلات و فرهنگسراها در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برای حفظ و احیای هنرهای رو به فراموشی، راه اندازی «مدرسه هنر» نیز اجرایی شد که در این طرح، هنرمندان با تجربه کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنند تا این هنرها به نسل‌های جدید منتقل شود.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین با بیان اینکه شیراز خاستگاه هنرمندان بسیاری است و تمام شاخه های هنری و گردشگری را در خود جای داده است، گفت: وجود باغ‌های شیراز در دل شهر، یک ظرفیت بی نظیری را ایجاد کرده و به همین دلیل به گردشگری باغات هم در این کلانشهر توجه جدی شده است.

چوبینی ادامه داد: برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از کاشی‌های هفت رنگ در دیوارهای باغ‌ها و آذین‌بندی شهر با صنایع دستی و هنرهای اصیل شیراز نیز انجام شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بسیاری از برنامه‌ها و مناسبت‌ها، هدایای ارائه شده از صنایع دستی انتخاب می‌شوند. امید است این رویه به الگویی برای سایر شهرها تبدیل شود تا از این مشاغل حمایت شود و به توسعه صنایع دستی کمک کند.

چوبینی در بخش دیگری از سخنانش به محل برگزاری این نشست در ساختمان قدیم شهرداری شیراز که اکنون به یک کارگاه برای راه‌اندازی موزه بلدیه شیراز تبدیل شده، اشاره کرد و گفت: ساختمان قدیم شیراز از بناهای میراثی و ارزشمندی است که به موزه شهر شیراز در حال تبدیل شدن است و بخشی از آن به صنایع دستی با رویکرد ارتقاء و تعامل در زمینه تولید و صادرات صنایع دستی و بخشی هم به اتاق تشریفات شهرداری اختصاص داده خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اعلام کرد که این موزه اردیبهشت ماه سال آینده و در هفته شیراز به بهره‌برداری خواهد رسید.

گفتنی است امروز به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی صنایع دستی به میزبانی شهر شیراز نشست تخصصی دبیران شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی با حضور جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و هیات همراه همچنین مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و دبیران شهرها و روستاهای جهانی کشور برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا