از رفع ریزش مو تا التیام زخم‌ها؛ کاربردهای متنوع PRP

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی از راه اندازی کلینیک تخصصی PRP در این مرکز خبر داد و گفت: PRP یا پلاسمای غنی از پلاکت، یک درمان پزشکی است که از خون خود بیمار برای ترویج بهبودی و بازسازی بافت استفاده می‌کند.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر راحله میری با بیان این مطلب افزود: پلاسمای غنی از پلاکت به ناحیه مورد نظر مانند مفاصل، ماهیچه ها یا پوست سر تزریق می‌شود.

وی تصریح کرد: در زمینه‌های مختلف پزشکی، PRP برای تسریع بهبودی به ویژه در ارتوپدی برای بیماری‌هایی مانند تاندونیت و استئوآریت و همچنین برای ترمیم مو استفاده شده است.

وی با تاکید بر این که پی‌آرپی درمان کننده بیماری‌های زیادی است اما تمامی افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند، عنوان کرد: بیماران دیابتی، بیمارانی که دارای سرطان خون و یا اختلالات حاد انعقاد خون می‌باشند و بیمارانی که از آسپرین و یا داروهای ضد انعقاد خون مانند وارافارین یا هپارین استفاده می‌کنند، قادر به استفاده از روش پی‌آرپی نیستند.

به گفته میری، بر طرف کردن طاسی سر و ابرو، از بین بردن چین و چروک‌هایی که به علت افزایش سن ایجاد شده اند، ترمیم جای زخم، افزایش سرعت بازسازی سلول‌های استخوانی و یا ضایعات غضروفی مانند آرتروز زانو، ترمیم اثر جوش و آبله مرغان، رفع سیاهی و پف زیرچشم از جمله موارد استفاده پی آر پی است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی داخلی جهاددانشگاهی خراسان رضوی به مراحل انجام پی‌آرپی اشاره و اظهار کرد: درمان با این روش نسبتا ساده و ایمن است، در این روش با توجه به اینکه تنها از پلاسمای خون شخص بدون استفاده از کوچکترین ماده خارجی برای درمان استفاده می‌شود مطمئن ترین و ایمن ترین روش در عدم ابتلا به هپاتیت و ایدز است.

وی با اشاره به اینکه خطر عفونت در روش پی آر پی بسیار کمتر است، افزود: باید ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی اقدامات احتیاطی را برا حفظ یک محیط استرسیل در طول روش های پی آر پی انجام دهند، اما نظارت بر علائم عفونت مانند افزایش درد، قرمزی، تورم یا تب بسیار مهم است.

وی در ادامه یادآور شد: برخی از افراد ممکن است درد یا ناراحتی موقتی را در محل تزریق تجربه کنند، این یک عارضه جانبی شایع و مورد انتظار است و معمولا خود به خود بر طرف می شود، در برخی موارد، استفاده از یخ و پیروی از دستورالعمل‌های مراقبت پس از درمان می تواند به مدیریت درد و تورم کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا